پیش نیاز های لازم برای نصب SCCM چیست ؟

پیش نیاز های لازم برای نصب SCCM چیست ؟

پیش نیاز های لازم برای نصب SCCM چیست ؟

 

با سلام خدمت تمامی دوستان و علاقه مندان حوزه شبکه !

بررسی پیش نیاز های لازم برای نصب SCCM یکی از موارد مهمی است که ادمین شبکه باید قبل از راه اندازی سرویس SCCM به آن توجه کند. در این مقاله قصد داریم پیش نیاز های نرم افزاری و سخت افزاری برای نصب SCCM یا system Center Configuration Manager بررسی نماییم.

اولین موردی که آن را بررسی خواهیم کرد این می باشد که کاربرد System configuration Manager(Sccm) چیست؟ توجه داشته باشید System Center configuration Manager یا به اختصار Config Mgr جزء نرم افزارهای System Center مایکروسافت است که از طریق آن می توان تعداد بسیار زیادی از دستگاه ها را در یک سطح Enterprise مدیریت کرد. حالا این دستگاها می توانند Client یا Server و یا اینکه Mobile Device ها باشند. توجه داشته باشید که System Center configuration Manager یا Config Mgr انواع سیستم عامل ها را پشتیبانی می کند از جمله:

Windows
 Linux
 Mac
 IOS
 Android
 Symbian

همچنین می توان از Config Mgr جهت نصب سیستم عامل، deploy کردن برنامه، اعمال کردن آپدیت ها ،پردازش ها، جمع آوری کردن اطلاعات سخت افزاری و نرم افزاری مربوط به دستگاه های موجود در درون شبکه، اعمال تنظیمات مورد نظر بر روی کامپیوترها و برنامه ها و بسیاری از تنظیمات دیگر استفاده کرد.

توجه داشته باشید میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر دوره آموزشی SCCM 2016 که تمامی این موارد و نحوه پیکربندی کردن SCCM تدریس شده است تهیه نمایید.

پیش نیاز های لازم برای نصب SCCM چیست ؟

نصب Config Mgr چیزی جز نمایش چندین پنجره گرافیکی و زدن Next نمی باشد. قبل از نصب باید خواسته های خود را از Config Mgr مشخص کنید تا بتوانید ساختار SCCM را به درستی پیاده سازی کنید. به همین خاطر قبل از پیاده سازی باید یک سری موارد را مشخص کنید، در ادامه این موارد را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

بررسی Site and site system prerequisites برای نصب SCCM

نیاز سنجی قبل از پیاده سازی شامل موارد زیر می باشد:
اولین مورد آیا در ساختار SCCM و در ساختار شبکه نیاز به پیاده سازی High Availability وجود دارد یا خیر ؟
همانطور که می دانید های High Availability سیستم کامپوننتی است که سیستم از طریق آن این اطمینان را حاصل می شود که همواره سرویس مورد نظر در دسترس خواهد بود. توجه داشته باشید که SCCM از مجموعه ای از Role ها تشکیل شده که هر Role یک عمل را انجام می دهد. حالا برای پیاده سازی کردن این Role ها دو روش وجود دارد.
روش اول : این است که سرور را در شبکه داخلی قرار دهیم و Role های مورد نظر را بر روی آن نصب کنید.
روش دوم : این است که بیش از یک سرور را در ساختار Config Mgr پیاده سازی کنید و بر روی هر کدام از این سرورها Role ها و یا Role مورد نظر خود را پیاده سازی کنید.
حالا برای پیاده سازی کردن High Availability می توان یک Role را بر روی بیش از یک سرور نصب و پیکر بندی کرد. تا این اطمینان حاصل شود که همواره کلاینت ها می توانند به سرویس مورد نظر دسترسی داشته باشند.
دومین مورد آیا در سازمان و ساختار Config Mgr قرار است از قابلیت Role Base Administatration Control (RBAC) استفاده شود یا خیر؟ همانطور که می دانید با استفاده از (RBAC) می توان به کاربران سطح دسترسی های مورد نظر را اعطا کنید تا بتوانند بخش های مورد نظر در درون Config Mgr مدیریت نمایند. در صورتی که ساختار Config Mgr بزرگ باشد، ادمین شبکه می تواند برای سهولت کار از این قابلیت استفاده کند و سطح دسترسی هایی را تعریف کند. با قابیلت RBAC میتوان به کاربرهای مورد نظر مجوزهای لازم رو اعطا نمایید تا بتوانند بخشهای مختلفی از Config Mgr را مدیریت و پیکربندی نمایند.
باید توجه شود که چه نوع دستگاه هایی قرار است توسط Config Mgr مدیریت شوند و بر روی آنها چه نوع سیستم عاملی وجود دارد؟ باید آگاهی داشته باشید که کاربرهای سازمان از طریق چه دستگاه هایی با ساختار Config Mgr ارتباط برقرار می کنند و از سرویس های موجود در درون ساختار بهره می برند. همچنین باید بدانید که بر روی آن دستگاه ها چه نوع سیستم عاملی نصب شده است. برای مثال بر روی آن دستگاه ها می تواند سیستم عامل ویندوز، لینوکس، مک، اندروید و … نصب باشد. باید تمامی این اطلاعات رو جمع آوری کنید تا بتوانید بر اساس آن اطلاعات ساختار Config Mgr را به درستی پیاده سازی کنید.
آیا قرار است از طریق Config Mgr سیستم عامل رو بر روی کلاینت ها نصب کنید یا خیر؟ در صورتی این قابلیت را نیاز داشته باشید Role مربوط به آنرا باید نصب و مدیریت و پیکربندی کرد.
آیا قصد دارید از طریق Config Mgr اطلاعات سخت افزاری و نرم افزاری مربوط به دستگاه های موجود در درون ساختار شبکه را جمع آوری کنید یا خیر؟
آیا قرار است بر روی تمامی دستگاه ها تنظیمات یکسانی اعمال شود و یا اینکه قرار است بر روی دستگاه ها تنظیمات متفاوتی اعمال شود؟ توجه داشته باشید در درون Config Mgr می توان از طریق قابلیت Client Settings تنظیمات مورد نظر را بر روی کلاینت های موجود انجام داد در صورتی که قصد داشته باشید تنظیمات متفاوتی را اعمال کنید باید Client Settings های متفاوتی را ایجاد و آن را به دستگاه های مد نظر خود اعمال کنید تا تنظیمات به دستگاه های مورد نظر اعمال شود.
پس همانطور که اشاره شد، قبل از پیاده سازی کردن ساختار SCCM باید نیازهای خود یا سازمان را از SCCM مشخص کنید تا بتوانید بر اساس آن داده ها و اطلاعات ساختار SCCM را به درستی پیاده سازی کنید. بعد از مشخص کردن نیازهای خود از SCCM باید ساختار شبکه فعلی خود را بررسی کنید تا بتوانید با توجه به تمام داده ها و اطلاعات، ساختار SCCM را به درستی پیاده سازی کرد.

خواندن این مقاله
آموزش نصب و پیکربندی sccm + تکنیک های حرفه ای

بررسی ساختار شبکه برای نصب SCCM

در ادامه موارد مربوط به ساختار فعلی شبکه را مورد بررسی قرار خواهیم داد:
اولین مورد این است که باید یک دیاگرام از شبکه داخلی سازمان طراحی کنید.
در درون این دیاگرام باید تمامی شعبه ها به همراه روش ارتباطی میان هر کدام از شعبه ها، پهنای باند مورد استفاده میان هر کدام از شعب و همچنین رنج IP Address مورد استفاده در درون هر یک از شعب مشخص شود. درضمن مشخص کنید آیا در درون شعبه ها از فایروال استفاده می شود و یا خیر.
دومین مورد آیا SCCM باید به کلاینت های اینترنتی سرویس ارائه کند یا خیر؟
در صورتی که قصد داشته باشید کلاینت هایی که در خارج از ساختار شبکه داخلی قرار گرفته اند بتوانند با ساختار Config Mgr در شبکه داخلی ارتباط برقرار کنند، باید بر روی فایروال موجود در هر شعبه، پورت های مورد نظر رو باز کنید تا همانطور که اشاره شد کاربران بتوانند خارج از ساختار شبکه داخلی با ساختار SCCM ارتباط برقرار کنند و از سرویس های آن استفاده نمایند.
سومین مورد همانطور که اشاره شد باید رنج IP Address مورد استفاده درون ساختار هر شعبه را مشخص کنید.
چهارمین مورد باید مشخص کنید کلاینت ها قرار است از طریق چه پروتکلی با SCCM ارتباط برقرار کنند.
توجه داشته باشید که کلاینت ها می توانند از طریق پروتکلhttp و https با ساختار Config Mgr ارتباط برقرار کنند. داده ها و اطلاعات در پروتکل http به صورت unsecure میان کلاینت و ساختارConfig Mgr تبادل خواهند شد. اما در پروتکل https داده ها به صورت Secure و رمزگذاری شده میان کلاینت و ساختار Config Mgr تبادل می شود. توجه داشته باشید برای استفاده کردن از پروتکل https باید ساختار PKI یا public key infrastructure را در شبکه داخلی خود پیاده سازی کنید.
آیا قبل از نصب و پیاده سازی کردن Config Mgr نیاز به Extend کردن schema Directory است یا خیر؟
کلاینت ها از روش های مختلف می توانند با Config Mgr ارتباط برقرار کنند.یکی از این روش ها استفاده از اطلاعات و داده های موجود در درون ساختار اکتیو دایرکتوری است برای اینکه بتوانید از این روش استفاده کنید باید AD Schema را Extend کنید تا Config Mgr بتواند object و داده های مورد نیاز را در درون ساختار اکتیو دایرکتوری ایجاد کند. کلاینت ها با استفاده از این داده ها و اطلاعات می توانند با ساختار Config Mgr ارتباط برقرار کنند.
آیا قرار است Config Mgr جهت آپدیت کردن دستگاه ها و برنامه های موجود روی کلاینت ها استفاده شود یا خیر؟
در صورتی که قصد داشته باشید از این قابلیت استفاده کنید باید Role و سرویس مورد نظر را در ساختار Config Mgr پیکر بندی و مدیریت کنید.

خواندن این مقاله
آموزش نصب و پیکربندی sccm + تکنیک های حرفه ای

سخت افزار مورد نیاز برای پیاده سازی SCCM

 

همانطور که در ابتدا به شما توضیح داده شده Config Mgr از مجموعه Role ها تشکیل شده و هر کدام از این Role ها یک قابلیت را در اختیار شما قرار می دهند. حالا در ساختار Config Mgr هر سروری که بر روی آن یک یا چند Role نصب شود اصطلاحا side system گفته می شود. برای پیاده سازی کردن side system در ساختار Config Mgr سرور مورد استفاده باید یک سری مشخصات سخت افزاری را داشته باشد.
اجازه دهید این مشخصات سخت افزاری را با هم بررسی کنیم. اولین مورد پردازنده و یا cpu مورد استفاده بر روی سرور باید 64 بیتی باشد و حداقل سرعت آن 2 گیگا هرتز.
دومین مورد بر روی سروری که قرار است نقش side System در ساختار Config Mgr را بازی کند حداقل 8 گیگابایت حافظه Ram نیاز است.
سومین مورد بر روی هارددیسک سرور حداقل50 گیگابایت فضای خالی نیاز خواهید داشت.
پس هر سیستم سروری که حداقل این مشخصات را داشته باشد می تواند به عنوان side System در ساختار Config Mgr ایفای نقش کند.
Config Mgr از SQL برای ذخیره سازی کردن داده ها و اطلاعات استفاده می کند. به سروری که نرم افزار SQL بر روی آن نصب شود و Config Mgr داده ها و اطلاعات را درون آن ذخیره سازی کند اصطلاحا Database Server گویند. برای پیاده سازی کردن Databse سرور دو روش وجود دارد.
روش اول این است که یک سرور مجزا یا ماشین مجازی در ساختار شبکه راه اندازی کنید و بر روی آن نرم افزار sql را نصب کنید و از آن سرور به عنوان DataBase سرور در ساختار Config Mgr استفاده کنید.

روش دوم این است که sql را روی side server نصب کنید و از این سرور به عنوان دو نقش استفاده کنید.(البته این موارد و نوع پیاده سازی بستگی به طراحی شما و منابع موجود در سازمان دارد)
در پست های آموزشی دیگر بعد که با انواع سایت ها در Config Mgr آشنا شوید، Side Server را به شما معرفی خواهیم کرد. حالا سوال پیش می آید که از چه نسخه هایی از sql می توان بر رویDataBase سرور استفاده کرد؟
می توان از SQL نسخه 2008 سرویس پک 3 به بعد، بر روی DataBase سرور استفاده کنید.

سخن پایانی

در این پست آموزشی متوجه شدیم قبل از پیاده سازی کردن Config Mgr با پیش نیاز های لازم برای نصب SCCM آشنا شدیم. قبل از پیاده سازی باید نیازهای سازمان را از Config Mgr لیست کنید و ساختار شبکه را بررسی نمایید تا با توجه به این داده ها و اطلاعات بتوانید ساختار Config Mgr منطبق با نیاز سازمان را به درستی پیاده سازی کنید.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
1 سال قبل

مطالب مفیدی قرار دادید باتشکر

نوید
نوید
1 سال قبل

سلام.عالی بود.مراحل نصب مرحله به مرحله توضیح داده شده.کاش میشد ویدیوهای این مطالب هم در سایت قرار بدین

فهرست مطالب

جدیدترین دوره‌های آموزشی
دوره تخصصی Kerio control

رایگان

2 ساعت و 40 دقیقه

دوره آموزشی Kerio control|کریو کنترل فایروال

دوره آموزشی Microsoft Azure Fundamentals AZ- 900|دوره آموزشی مایکروسافت آژور|دوره آموزشی Microsoft Azure Fundamentals AZ- 900(آنلاین)
قسمت
35 ساعت

دوره آموزشی آنلاین Microsoft Azure Fundamentals AZ- 900

دوره آموزشی Exchange 2016

رایگان

10 ساعت

دوره آموزشی Exchange 2016

Boundary and Discovery Methods

رایگان

10 ساعت

دوره آموزشی SCCM 2016

دوره تخصصی MCSA 2016 | 70-741

رایگان

90 ساعت

دوره آموزشی MCSA 2016

ImplementEdgeSinglePublicIP

رایگان

10 ساعت

دوره آموزشی Skype For Business 2015

اسکرول به بالا