آموزش نصب و پیکربندی sccm + تکنیک های حرفه ای

آموزش نصب و پیکربندی sccm + تکنیک های حرفه ای

آموزش نصب و پیکربندی sccm + تکنیک های حرفه ای

 

با سلام خدمت تمامی دوستان و علاقه مندان حوزه شبکه !

یکی از موارد مهمی که ادمین شبکه قبل از نصب و پیکربندی SCCM درشبکه باید توجه کند بررسی پیش نیاز های sccm است. پس از بررسی های نرم افزاری و سخت افزاری با توجه به شرایط مورد نیاز برای نصب sccm ادمین شبکه میتواند system Center Configuration Manager راه اندازی نماید.
قبل از اینکه انواع Site را بررسی کنیم اجازه دهید با معنا و مفهوم سایت در ساختار Configuration Manager آشنا شویم. یک Configuration Manager Site شامل سرورهایی می باشد که سرویس و یا سرویس های مورد نظر را به کلاینت ها ارائه می دهد. برای مثال فرض کنید که در ساختار Configuration Manager یک سایت با نام کازرون راه اندازی شده است، همانطور که در پست های قبل اشاره شد در درون هر سایت یک یا چندین سرور قرار می‌گیرد. بعد از آن بر روی هر کدام از این سرورها یک یا چندین Role راه اندازی می شود تا بتوان با استفاده از آنها سرویس و یا سرویس های مورد نظر رو به کلاینت های موجود در ساختار شبکه داخلی و خارجی خود ارائه کرد. همانطور که در پست گذشته اشاره شد، به هر سرور شرکت کننده در ساختار Configuration Manager که بر روی آن یک یا چندین Role نصب شده باشد اصطلاحا Site system گفته می شود. در درون ساختار Configuration Manager امکان راه اندازی کردن سه نوع سایت وجود دارد:

• Centeral Administration Site
• Primary Site
• Secondary Site

با توجه به نیاز سازمان می توان سایت‌ها را در درون Configuration Manager پیاده سازی و یک ساختار  side harward key رو به وجود آورد. اما بطور کلی در سازمان‌ها و شرکت‌ها و یا شبکه‌های که کمتر از ۱۰۰ هزار کلاینت وجود داره، تنها کافی می باشد یک سایت از نوع Primary Site راه اندازی شود و به کلیه کلاینت ها سرویس و یا سرویس های مورد نظر را ارائه دهید.

معرفی Centeral Administration Site

تنها در صورتی به Centeral Administration Site نیاز خواهید داشت که قصد داشته باشید بیش از یک Primary Site را در ساختار Configuration Manager پیاده سازی کنید. از طریق Centeral Administration Site می توان کل ساختار Configuration Manager را به صورت سنترال مدیریت، پیکربندی و مانیتور کرد. پس قبل از پیاده سازی ساختار Configuration Manager باید این سوال از خود پرسیده شود که آیا به بیش از یک Primary site در ساختار Configuration Manager نیاز می باشد یا خیر؟
در صورتی که جواب سوال مثبت باشد می توان Centeral Administration Site را، راه اندازی کرد. Primary site ها به عنوان Child برای Centeral Administration Site معرفی می شوند تا بعد از آن بتوان به صورت متمرکز کل ساختار Configuration Manager را از طریق Centeral Administration Site Server مدیریت، پیکربندی و مانیتور نمود. برای مثال فرض کنید شرکت و یا سازمان شما دارای دو شعبه در شهرهای کازرون و شیراز می باشد، حالا قصد دارد در ساختار Configuration Manager یک Primary site را در شعبه کازرون و Primary Site دیگری را در شعبه شیراز راه اندازی کند.
در این حالت می توان Centeral Administration Site را در ساختار Configuration Manager فعلی پیاده سازی کنید و سایت های کازرون و شیراز را به عنوان Child برای خود Centeral Administration Site معرفی نمایید تا بتوان به صورت متمرکز و از طریق Centeral Administration Site Server کل ساختار Configuration Manager را مدیریت، پیکربندی و مانیتور کرد. از طرف دیگر دستگاه هایی که در شبکه داخلی و خارجی شما قرار گرفته اند، تحت هیچ شرایطی جهت دریافت سرویس و یا سرویس های مورد نظر با Centeral Administration Site ارتباط برقرار نخواهند کرد بلکه در ساختار Configuration Manager هر دستگاه به یک Primary سایت Asign می شود. سرویس و یا سرویس های مورد نظر را از Primary Site دریافت می‌کند و از طرفی نمی توان یک Secondary Site رو به عنوان Child برای یک Centeral Administration Site معرفی کرد. Primary site همانطور که در اسلاید قبل توضیح داده شد در ساختار Configuration Manager هر دستگاه به Primary سایت Assigne می شود و سرویس و یا سرویس های مورد نظر استفاده می کند. در ساختار Configuration Manager، Primary سایت ها می توانند دارای فرزند یا Child باشند اما باید به این نکته توجه داشت که یک Primary سایت نمی تواند به عنوان child برای یک Primary سایت دیگر در ساختار Configuration Manager تعریف شود، تنها Secondary Site می تواند به عنوان child برای یک Primary سایت در ساختار Configuration Manager تعریف شود. برای مثال فرض کنید که Centeral Administration Site راه اندازی شده است و Primary سایت ها را به عنوان child برای آن تعریف شده است. حالا می توانید یک Secondary site، راه اندازی و Secondary Site را به عنوان child برای Primary سایت مورد نظر در ساختار Configuration Manager تعریف کنید و همانطور که گفته شد نمی توان یک Primary سایت به عنوان child برای یک Primary سایت دیگر در ساختار Configuration Manager تعریفکرد.
در ساختار Configuration Manager به ازای هر Centeral Administration Site می توان تعداد ۲۵ عدد Primary سایت به عنوان child قرار داد و به ازای هر Primary سایت می توان تعداد ۲۵۰ عدد Secondary Site را به عنوان child قرار دهیم. همچنین هر Primary سایت در ساختار Configuration Manager می تواند تا صدهزار کلاینت را ساپورت و یا پشتیبانی کند.

معرفی Secondary Site

کلاینت ها جهت دریافت سرویس می توانند علاوه بر Primary سایت از Secondary Site استفاده کنند برای اینکه کاربرد Secondary Site بهتر درک شود اجازه دهید این موضوع با استفاده از یک مثال توضیح داده شود:
فرض کنید شرکت و یا سازمان شما دو شعبه دارد یکی از شعب در شهر کازرون و شعبه دیگر در شهر شیراز قرار دارند. ارتباط میان شعبه ها از طریق یک Wan Connection برقرار است. از طرف دیگر شما قصد دارید در ساختار Configuration Manager یک Primary سایت را در شعبه کازرون و یک Primary سایت دیگر و در شعبه شیراز راه اندازی کنید همانطور که مشاهده می‌کنید. در ساختار Configuration Manager به بیش از یک Primary سایت نیاز است. در این حالت شما Centeral Administration Site راه اندازی می کنید و Primary سایت کازرون و Primary سایت شیراز را به عنوان child معرفی می کنید تا بتوانید به صورت متمرکز همانطور که در ابتدای پست توضیح داده شد کل ساختار Configuration Manager مدیریت، پیکربندی و مانیتور نمایید. از طرف دیگر شرکت و سازمان شما جدیدا در شهر تهران یک شعبه راه اندازی کرده است، در شعبه تهران نیروی متخصص وجود ندارد تا شما در شعبه تهران Primary سایت راه اندازی کنید به همین خاطر دستگاه‌های موجود در شعبه تهران به Primary سایت کازرون Assigne می شوند و ارتباط میان شعبه کازرون و شعبه تهران از طریق Wan Connection برقرار است. پس دستگاه‌هایی که در شعبه تهران قرار گرفتند برای دسترسی پیدا کردن به سرویس و یا سرویس های مورد نظر باید تقاضای خود را از Wan connection ارسال و داده ها و اطلاعات رو از همان Wan connection دریافت کنند.
ترافیک مربوط به این نوع داده ها می تواند پهنای باند Wan Connection میان شعبه کازرون و تهران را اشغال و در اصطلاح Down کند. برای برطرف کردن این مشکل می توان در شعبه تهران یک secondary سایت راه اندازی و آن را به عنوان child برای Primary سایت کازرون تعریف کرد توی این حالت دستگاه های موجود در شعبه تهران جهت دسترسی پیدا کردن به سرویس و یا سرویس های مورد نظر از Secondary Site استفاده می‌کنند و دیگر مجبور نیستند از Wan Connection جهت دسترسی پیدا کردن به سرویس و یا سرویس های مورد نظر استفاده کنند. اما همچنان دستگاه‌های موجود در شعبه تهران به Primary سایت موجود در شعبه کازرون assign شده اند. همانطور که در ابتدای پست اشاره شد در ساختار Configuration Manager هر دستگاه به یک Primary سایت assign می شود.
همانطور که قبلاً به شما توضیح داده شد بعد از راه اندازی کردن سایت‌ها در ساختار Configuration Manager باید Role های مورد نظر را در درون سایت ها پیاده سازی کرد تا کلاینت ها بتوانند از سرویس و یا سرویس های موجود در درون هر سایت استفاده کنند. در پست های  آینده انواع Role های موجود در درون Configuration Manager تشریح می گردد. اما در این پست با دو تا از Role های مهم در ساختار Configuration Manager آشنا خواهید شد که به شرح ذیل می باشد.

  •  distribution point
  • management point

معرفی  distribution point

این Role در واقع به مانند یک فایل سرور عمل می‌کند و در درون distribution point کلیه داده ها و یا Content هایی که قصد دارید در اختیار کلاینت ها قرار دهید ذخیره‌سازی یا اصطلاحا Deploy می شود. کلاینت ها پس از برقراری ارتباط با distribution point می توانند به Content و یا داده های مورد نظر دسترسی داشته باشند. برای این که معنا و مفهوم و کاربرد Point distribution بهتر درک شود اجازه دهید این موضوع را با استفاده از یک مثال مطرح گردد.

فرض کنید در شبکه داخلی ساختار Configuration Manager رو پیاده سازی شده است و قصد دارید از طریق این ساختار نرم افزار Office را بر روی تمامی دستگاه های موجود در شبکه داخلی نصب کنید. برای اینکه این عمل انجام شود باید فایل های مربوط به نرم افزار Office را در یک مکان ذخیره سازی کنید و تمام این کلاینت ها به این مکان دسترسی داشته باشند تا از این طریق Sccm بتوان نرم افزار office را بر روی تمامی کلاینت ها نصب کرد. حالا از distribution Point برای ذخیره‌سازی کردن داده ها و اطلاعات استفاده کنید. توجه داشته باشید در ساختار Configuration Manager داده‌ها و اطلاعات و یا Content هایی را که قصد دارید در اختیار کلاینت ها قرار دهید در درون distribution Point اصطلاحا Deploy خواهیم کرد. کلاینت ها با distribution Point ارتباط برقرار می‌کنند و به داده و یا Content مورد نظر خود دسترسی پیدا می‌کنند.

معرفی Managment Point

از Managment Pointبرای برقراری ارتباط میان Configuration Manager کلاینت ها و Site server استفاده می شود. کلاینت ها از Managment Point برای دریافت تنظیمات از Site Server و همچنین ارسال داده‌ها و اطلاعات به site Server استفاده می کنند. کلاینت ها از Managment Point برای جستجوی Content و یا داده های مورد نظر می توانند استفاده نمایند. برای اینکه معنا و مفهوم را بهتر متوجه شود اجازه دهید که این موضوع با استفاده از یک مثال تشریح شود.
قصد دارید با استفاده از ساختار Configuration Manager نرم افزار office را بر روی کلاینت ها نصب کنید. در این مرحله اول کلاینت با Managment Point موجود در درون سایت ارتباط برقرار می‌کند و از آن می خواهید تا اسامی تمامی distribution Point هایی که حاوی Content مورد نظر هستند را در اختیار آن قرار دهد. Managment Point با ارسال Query در ساختار Configuration Manager می تواند distribution Point هایی که دارای Content مورد نظر را پیدا و اسامی آنها را در اختیار کلاینت ها قرار می‌دهد. کلاینت با distribution Point مورد نظر ارتباط برقرار می کند و به Content مورد نظر دسترسی پیدا می نمایند.
در هر Primary Site و یا Secondary Site حداقل به یک distribution Point و یک Managment Point نیاز خواهید داشت.

 

معرفی Site database server role

همانطور که قبلا به شما توضیح داده شد, در ساختار Configuration Manager از sql جهت ذخیره کردن داده ها و اطلاعات استفاده میشه حالا بر روی سروری که نرم افزار sql نصب و پیکربندی میشه اصطلاحا Site database server گفته میشه. برای پیاده سازی دیتا بیس سرور در ساختار Configuration Manager دو روش وجود داره.

روش اول این هست ما نرم افزار sql بر روی یک سرور که از قبل وجود داره نصب و یا پیکر بندی کنیم و از اون سرور به عنوان دیتا بیس سرور در ساختار Configuration Manager استفاده کنیم.

روش دوم این هست که ما یک سرور جدید رو به شبکه داخلی اضافه کنیم بر روی اون نرم افزار sql رو نصب و پیکربندی کنیم و از سرور جدی به عنوان دیتا بیس سرور در ساختار Configuration Manager استفاده کنیم دوستان توجه داشته باشید که در درون این دوره آموزشی من از روش اول استفاده می کنم. استیت ماگریشن پوینت
برای اینکه معنا و مفهوم و کاربرد استیت ماگریشن پوینت رو متوجه بشیم اجازه بدهید این موضوع رو با استفاده از یک مثال به شما توضیح بدم فرض کنید که Configuration Manager خودمون یک پرایمری سایت رو راه اندازی کردیم و در درون این پرایمری سایت یک Managment point و یک distibution point رو پیاده سازی کردیم از طرف دیگر در شبکه داخلی یک دستگاه با نام کلاینت یک وجود دارد و کاربرانیی که در شبکه داخلی ما قرار گرفتند از طریق این دستگاه عمل لاگین را انجام می‌دهند و تنظیمات و پیکربندی های مورد نیاز خودشان را در درون این دستگاه انجام میدن برای مثال تنظیمات مربوط به بک گراند تنظیمات مربوط به پاور آپشن و تنظیمات مربوط به اینترنت اکسپلورر.
این تنظیمات به صورت جداگانه برای هر کدام از کاربران در کلاینت یک ذخیره سازی می شود و به ازای هر کاربر یک User profile بر روی کلاینت یک ایجاد خواهد شد. حالا ادمین قصد دارد با استفاده از ساختار Config mgr سیستم عامل موجود بر روی کلاینت یک را به کلی حذف و دوباره نصب کند اما قصد داریم بعد از اینکه سیستم‌عامل جدید نصب شد همچنان کاربران بتوانند به User Profile خود و تنظیمات مربوط به خودشان دسترسی داشته باشند و نیاز نباشد که کاربران دوباره تنظیمات و پیکربندی های مورد نیاز رو بر روی کلاینت ۱ ایجاد کنند. برای اینکه این اتفاق رخ دهد باید در درون پرایمری سایت ماگریشن پوینت رو پیاده سازی کنیم.با انجام دادن این عمل قبل از نصب شدن سیستم عامل بر روی کلاینت یک از یوزر پروفایل های موجود بر روی کلاینت یک بکاپ تهیه میشه و  بکاپ درون ماگریشن پوینت ذخیره یازی میشود. بعد از اینکه عمل نصب به پایان رسید بکاپ تهیه شده از ماگریشن پوینت به کلاینت یک انتقال داده میشه و بکاپ بر روی کلاینت یک ریستور میشه با انجام دادن این عمل کاربران همچنان میتونن به پروفایل خودشون و تنظیمات خودشون دسترسی داشته باشند و دیگه نیاز نیست هرکدام از کاربران به صورت جداگانه دوباره تنظیمات و گیکربندی های مورد نیاز خودشون رو انجام بدن.

معرفی Fall back status point

Managment point در ساختار Configuration Manager به عنوان واسط میان کلاینت و سایت سرور نقش بازی میکند. حال فرض کنید بنا به هر دلیلی کلاینت نتواند با Managment point ارتباط برقرار کنه توی این حال کلاینت به صورت اتوماتیک از خطا و یا خطاهای ایجاد شده لاگ فایل های مورد نیاز رو تهیه میکنه. در این حالت باید به یک طریقی لاگ فایل های ایجاد شده رو در اختیار ادمین قرار بدم تا ادمین از طریق این لاگ فایل ها بتونه خطاهای ایجاد شده رو تشخیص بده و اونهاترو برطرف کنه .برای اینکه بتونم لاگ فایل هارو در اختیار ادمین قرار بدهیم بایددر هنگام  نصب Configuration Manager , Fall back status point را راه اندازی و پیکربندی کنیم وادرس اون رو در اختیار کلاینتها قرار بدهیم. در صورتی که کلاینت نتواند با Managment point ارتباط برقرار کنه سریعا لاگ فایل هارو تهیه و لاگ فایل های تهیه شده رو به Fall back status point ارسال میکنه. ادمین از طریق Fall back status point میتونه به لاگ فایل ها دسترسی پیدا بکنه و خطاهای ایجاد شده رو تشخیص بده و اون خطاهارو برطرف کنه تا دوباره کلاینت بتونه با Managment point ارتباط برقرار کنه.

معرفی Out of band management point

زمانی که بر روی کلاینت سیستم عامل وجود داره و نرم افزار Configuration manager client بر روی کلاینت ها نصب هست ادمین خیلی راحت میتواند کلاینت رو مدیریت کند. برنامه های مورد نظر و سیستم عامل مورد نظر و اپدیت های مورد نیاز و کلی تنظیمات دیگر رو بر روی کلاینت انجام بده به این روش مدیریت به صورت in bound management گفته میشود. اما حالتی رو فرض کنیم که بر روی کلاینت ها OS و یا سیستم عامل وجود نداره و یا اینکه کلاینت ها در حالت شات دون و یا هایبرنت قرار گرفتند.سوالی که پیش میات این هست که چطور میتونیم توی این حالت کلاینت های خودمون رو مدیریت کنیم؟ دوستان توجه داشته باشید تو این حالت از out of band managment استفاده میکنیم. برای استفاده کردن از قابلیت out of band managment باید سخت افزار کلاینت ها دارای چیپست اینتل وی پرو و همچنین تکنولوژی Intel Active Management باشه.
out of band managment به ادمین این امکان رو میدهدتا بتواند زمانی که کلاینت در حالت خاموش  , هایبرنیت و یا در حالتی که سیستم عامل برروی کلایت نصب نیست اون از راه دور مدیریت و پیکربندی کند.

حالا این سوال پیش می آید که ما چه کارهایی را از طریق قابلیت out of band managmentمیتونیم انجام بدیم اجازه بدهید این موارد را با همدیگه بررسی کنیم ؟

اولین مورد ما می‌توانیم یک و یا چندین دستگاه را از راه دور خاموش و یا روشن کنیم

دومین مورد ما می‌توانیم یک یا چندین دستگاه رو ریستارت کنیم و بعد از طریق دستگاه متصل شده به کلاینت کلاینت روبوت کنیم برای مثال من کلاینت هارو از راه دور و از طریق قابلیت out of band managment ریستارت میکنیم و بعد از طریق دی وی دی رام موجود بر روی کلاینت کلاینت رو بوت می‌کنم

سومین موردمیتوانیم با استفاده از این قابلیت پیکربندی مربوط به بایوس کلاینت رو از راه دور انجام بدم

چهارمین مورد من میتوانیم تنظیمات و پیکربندی های مربوط به software schaduler را انجام بدم حالا سوال پیش میاد که software schaduler چی هست؟ اجازه بدید این مورد رو با استفاده از یک مثال به شما توضیح بدم فرض کنید که من قصد دارم که با استفاده از ساختار Config mgr راس ساعت ۸ نرم افزار آفیس او بر روی تمامی کامپیوترهای موجود در شبکه داخلی نصب کنم ساعت کاری اداره و یا سازمان ما ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر است راس ساعت ۴ بعد از ظهر کاربرها کامپیوترها را خاموش می‌کنند و از سازمان و یا شرکت خارج می شوند حالا من با استفاده از out of band managment و قابلیت software schaduler میتوانیم تنظیمات و پیکربندی ها را در ساختار Config mgr به گونه‌ای انجام بدم تا راس ساعت ۸ به صورت اتوماتیک کامپیوتر های مورد نظر روشن بشن نرم افزار آفیس به صورت اتوماتیک بر روی آنها نصب بشه و بعد از اینکه عمل نصبت به پایان رسید دوباره کامپیوترها را خاموش بشوند.

خواندن این مقاله
پیش نیاز های لازم برای نصب SCCM چیست ؟

معرفی Reporting service point

دوستان توجه داشته باشید در درون sql server یک سرویس با عنوان sql server reporting services یا ssrs وجود داره از طریق این سرویس میتونیم گزارش های مورد نیاز  رو درون sql تولید و رندر کنیم. حالا از طریق Reporting service point میتونیم ساختار config mgr رو با ssrs ادغام کنیم و گزارش های مورد نیاز خودمون رو تولید کنیم .

معرفی application cataloge web service point و application cataloge website point

از System center configuration manager 2012 به بعد تمرکز بیشتر بر روی کاربرها بوده یعنی ما می توانیم بهتر از گذشته عمل سرویس به کلاینت هارو بر اساس یوزر اکانت وارد شده انجام بدیم. برای مثال در صورتی که کاربر علی عمل لاگین را انجام داد بتونه نرم افزار آفیس رو نصب کنه اما در صورتی که کاربر رضا عمل لاگین را انجام داد تنها بتواند نرم افزار Winrar رو نصب کند. حالا در System center configuration manager این امکان وجود دارد تا کاربران بتوانند به صورت وب بیس و با توجه به اکانت وارد شده نرم افزار هایی که در اختیار آنها قرار دارد مشاهده کند و در صورت نیاز آنها را نصب کنند.
برای اینکه این فرایند انجام بگیرد و کاربرها بتوانند به صورت وب بیس و با توجه به اکانت وارد شده برنامه‌های مربوط به خودشان را مشاهده و در صورت نیاز برنامه مورد نظر را نصب کنند به دو رول نیاز application cataloge web service point و application cataloge website point اجازه بدید هر کدوم از این رول ها را به شما توضیح بدم. با استفاده از application cataloge website point می‌توانیم لیست برنامه ها را به صورت وب بیس در اختیار کاربر قرار بدهیم. دوستان توجه داشته باشید برنامه های نمایش داده شده به کاربر بر اساس یوزر اکانت وارد شده خواهد بود همچنین با استفاده از اپلیکیشن application cataloge web service point می توانیم اطلاعات مربوط به برنامه ها رو به صورت وب بیس در اختیار کاربر قرار بدیم پس با استفاده از این دو رول کاربر میتواند به صورت وب بیس با ساختار Config mgr ارتباط برقرار کند یوزر اکانت خودش را وارد کنید تا با توجه به یوزر اکانت وارد شده لیست برنامه های مربوط به کاربر به کاربر نمایش داده بشه همچنین کاربر از این طریق میتونه برنامه مورد نظر رو نصب کنه.

معرفی Software update point

همونطور که میدانید ما میتوانیم در شبکه داخلی از طریق wsus ویا windows server update services همواره کلاینت ها سرور ها و برنامه ها را آپدیت نگه داریم حالا ما می توانیم از طریق Software update point ساختارConfig Mgr را باSus ادغام کنیم و اپدیت هارو در درون کنسول مدیریتی Configuration Manager نمایش بدیم و از طریق همین کنسول آپدیت ها را بر روی کلاینت ها و سرورها دپلوی کنیم دوستان توجه داشته باشید بر روی سروری که Software update point نصب و پیکربندی میشه باید wsus هم نصب بشه تا از این طریق بتوانیم آپدیت ها را بر روی کلاینت ها و سرورها دپلوی کنیم و ساختار Config Mgr رو با wsus ادغام کنیم.

جهت ثبت درخواست خدمات پشتیبانی شبکه، نگهداری زیرساخت و سرورهای کامپیوتری، ارتقاء سرویس های مایکروسافتی و سخت افزارهای شبکه می توانید از طریق چت در واتساپ ارسال نمایید تا کارشناسان مجرب گواگزم موضوع درخواست شما را پیگیری نمایند.

در ادامه یک سناریو برای شما مطرح می گردد و بعد از آن این ساریو گام به گام پیاده سازی می گردد. در درون این سناریو هدف نحوه پیاده سازی کردن ساختار side harward key در Configuration Manager را خواهیم دید.

در درون این سناریو اول یک Centeral Administration Site راه اندازی می گردد و بعد از آن Primary Site را به عنوان child برای Centeral Administration Site در ساختار Configuration Manager پیاده سازی خواهد شد. در انتها Secondary Site راه اندازی و آن را به عنوان child برای Primary سایت در ساختار Configuration Manager تعریف می گردد. از قبل تمامی پیش نیاز ها و نرم افزار SQL Serer نصب شده است. و در درون این سناریو تنها هدف نشان دادن نحوه راه اندازی کردن انواع سایت در ساختار Configuration Manager می باشد و نشان دادن اینکه چطور می توان ساختار side harward key را پیاده سازی کرد. البته ناگفته نماند که در پست های بعدی راه اندازی این بستر و سناریو از Base آموزش داده می شود و اینکه چطور می توان پیش نیاز ها و نرم SQL سرور را نصب و پیکربندی کنید.
همانطور که اشاره شد هدف از این سناریو نمایش نحوه پیاده سازی کردن ساختار side harward key می باشد. از قبل یک Domain با نام Irancbt.com راه اندازی شده است و در درون این Domain تعداد ۴ سرور وجود دارد. در ادامه در خصوص کاربرد و نقش هر یک از این 4 سرور توضیح داده خواهد شد.

آموزش نصب و پیکربندی sccm + تکنیک های حرفه ای

سرور اول با نام DC1
در درون ساختار Domain نقشDomain Controller و DNS سرور بر روی DC1 می باشد.
سرور دوم Centeral Administration Site Server
هدف این می باشد که با استفاده از این سرور یک Centeral Administration Site را در ساختار Configuration Manager پیاده سازی گردد و این سرور به عنوان Site server در Centeral Administration Site راه اندازی شده قرار گیرد. حال سوال پیش می آید که منظور از مفهوم Site Server چیست؟
به سروری که از طریق آن در ساختار Configuration Manager یک سایت راه اندازی می شود اصطلاحاً Site Server گفته می شود.
سرور سوم Primary Server
با استفاده از این سرور یک Primary سایت را در ساختار Configuration Manager پیاده سازی می گردد و آن را به عنوان child برای Centeral Administration Site در ساختار Configuration Manager تعریف می گردد.
سرور چهارم Secondary server
با استفاده از این سرور در ساختار Configuration Manager یک Secondary Site راه اندازی و Secondary Site راه اندازی شده را به عنوان child برای Primary سایت در ساختار Configuration Manager تعریف می گردد. از قبل بر رویCenteral Administration Site Server ,Primary server, secondary server نرم افزار sql server 2014 Sp1 نصب شده است و هر کدام از این سرورها علاوه بر اینکه نقش Site server را ایفا می کنند نقش database server را بازی خواهند کرد.(قبل تر اشاره شد که یک سرور می تواند این دونقش را برعهده بگیرد در کنار Role های دیگر)
همانطور که گفته شد از قبل تمام پیش نیازها بر روی سرورها نصب و پیکربندی شده و در ادامه با اتصال به سرور Centeral Administration Site عمل نصب را آغاز خواهیم کرد.

بعد از اتصال به Central Administration Site در ادامه dvd مربوط به نصب System Center Configuration Manager 2016 را جرا کنید. وارد windows Explorer شوید و وارد فایل های نصب شوید.

بر روی Splash که معادل همان Setup کلیک کنید تا Wizard نصب آغاز شود.

آموزش نصب و پیکربندی sccm + تکنیک های حرفه ای

در این بخش باید بر روی گزینه Install کلیک نید تا شکل زیر نمایش داده شود.

در این مرحله سیستم از شما می خواهد تا قبل از شروع نصب سه مورد را بررسی و تایید کنید که به شرح ذیل می باشد:
1. از نصبSQL سرور اطمینان داشته باشید بر روی دیتابیس سرور.
2. در اختیار داشتن FQDN مربطو به سروری که در نقش دیتابیس سرور می باشد.
3. سرور انتخاب شده حداقل سخت افزار مورد نیاز را دارا باشد.
در صورتی که تمامی این موارد را رعایت کرده اید بر روی Next کلیک کنید تا شکل زیر نمایش داده شود.

همانطور که مشاهده می کنید در این مرحله گزینه های مختلفی وجود دارد اجازه دهید هر خصوص هر یک از این گزینه ها توضیحاتی را مطرح کنیم.

گزینه Install configuration manager primary site 
با انتخاب این گزینه می توان یک Primary سایت را در ساختار Configuration Manager پیاده سازی کرد و این سرور را تبدیل به یک Site Server نمایید.
گزینهInstall a configouration manager central Administration site 
با انتخاب این گزینه می توان یک Centeral Administration Site راه اندازی کرد و این سرور را تبدیل بهSite Server کرد.
گزینه Update this configouration manager site 
با استفاده از این گزینه می توان عمل آپگرید به نسخه جدید را انجام داد. برای مثال در صورتی که بر روی این سرور configuration manager 2012 نصب باشد می توان با استفاده از این گزینه ارتقاء به نسخه 2016 را تحت عمل Upgrade انجام داد.
گزینه Recover a site
با استفاده از این گزینه می توان Bsckup تهیه شده از سایت را Restore کرد.
گزینه Uninstall this configouration manager site
با استفاده از این گزینه می توان سایت راه اندازی شده را Uninstall کرد.
همانطور که توضیح داده هدف پیاده سازی یک ساختار side harward key می باشد. در این مرحله اول قصد داریم Centeral Administration Site راه اندازی شود به همین خاطر در درون این مرحله روی گزینه Instal a configuration manager central Administration site را انتخاب و روی next کلیک کنید تا شکل زیر نمایش داده شود.

در این مرحله باید Product key یا لایسنس مربوط بخ نرم افزار که به صورت قانونی خریداری می شود را وارد کنید.
در ادامه گزینه اول را انتخاب کنید. با انتخاب کردن این گزینه به مدت ۱۸۰ روز تمامی امکانات System center configuration manager به صورت رایگان فعال و قابل استفاده می باشد(به این معنی که مایکروسافت 6 ماه این محصول را در اختیار شما قرار می دهد تا آن را در سازمان پیاده سازی کنید و در صورت رضایت و کارآمد بودن هزینه لایسنس را پرداخت کنید و آن را تا زمانی که توسط مایکروسافت پشتیبانی می شود فعال کنید.)

همچنین برای تهیه لایسنس اورجینال SCCM میتوانید از گواگزم اقدام نمایید.برا ادامه روی گزینه Next کلیک نید تا شکل زیر نمایش داده شود.

در این مرحله تمام License Terms ها را قبول و روی گزینه next کیلک کنید تا شکل زیر نمایش داده شود.

برای نصب کردن System center configuration manager یک سری فایل های پیش نیاز برای نصب را درخواست می کند. حالا به دو روش می توان این فایل ها را در اختیار برنامه نصب System center configuration manager قرار داد.
1. روش اول این است که به صورت اتوماتیک فایل های مورد نیاز از سرورهای مایکروسافت دانلود شود.
2. روش دوم این است که از فایل هایی که قبلاً در این خصوص دانلود شده است اسفاده کنید.
در این مرحله دو گزینه وجود دارد.
گزینه Download Required Files
با انتخاب کردن این گزینه به صورت اتوماتیک با سرورهای مایکروسافت ارتباط برقرار می شود و فایل های مورد نیاز از این سرورها دانلود می شود تنها کاری که باید انجام داد این است که با استفاده از دکمه Browse مسیری رو مشخص کرد که فایل های دانلود شده در درون آن مسیر ذخیره سازی شود. برای مثال روی Browse کلیک کنید و این فایل ها رو بر روی Desktop و در داخل فولدری به نام Test ذخیره سازی کنید.
گزینه Use Previously download Files
این گزینه برای زمانی است که شما فایل های مورد نیاز را قبلا دانلود کرده باشید و باید فقط محلی که این فایل ها در آن قرار دارد مشخص کنید. طبیعتا این روش سریعتر از گزینه اول عمل می کند.
در ادامه گزینه دوم را انتخاب و مسیر فایل خای موجود را مشخص کنید تا شگل زیر نمایش داده شود.

همانطور که مشاهده می‌کنید در حال وریفای کردن فایل های موجود در درون مسیر مشخص شده است منتظر بمانید تا این عمل به پایان برسد و در نهایت شکل زیر نمایش داده شود.

تنظیمات و پیکربندی های انجام گرفته در این مرحله مربوط به کنسول مدیریتی Configuration manager می باشد. با استفاده از این قسمت می توان مشخص کرد که کنسول مدیریتی Configuration manager چه زبان هایی رو پشتیبانی کند. برای مثال در صورتی که زبان انگلیسی و فرانسه را انتخاب کنید کنسول مدیریتی Configuration manager از این دو زبان پشتیبانی می کند و قادر خواهید بود گزارش های خود رو به زبان انگلیسی و فرانسوی تهیه کنید. در ادامه گزینه next را انتخاب کنید تا شکل زیر نمایش داده شود.

در این مرحله گزینه‌های مختلفی وجود دارد کاربرد هر کدام از این گزینه‌ها را در ادامه بیان شده است.
1. Site Code
در درون ساختار Configuration Manager به هر سایت یک کد با طول سه کاراکتر اختصاص داده می شود، کد اختصاص داده شده به هر سایت در کل ساختار باید unique و واحد باشد. همچنین سایت ها از طریق همین کد در ساختار Configuration Manager قابل دسترسی خواهند بود. برا ی مثال در قسمت Site code مقدار CAS رو وارد کنید.
2. Site Name
با استفاده از این قسمت می توان یک اسم و توضیح را برای این سایت انتخاب و وارد کرد. برای مثال مقدار Kazeron-cas را وارد کنید.
3. instalation Folder
با استفاده از این گزینه می توان مسیر را تعیین کرد که در درون آن مسیر، عمل نصب System center configouration manager انجام خواهد گرفت.
4. install configuration manager console
چنانچه این گزینه را انتخاب کنید کنسول مدیریتی configuration manager نصب می شود و می توانید به صورت گرافیکی تنظیمات و پیکربندی های لازم را از طریق این کنسول در ساختار شبکه ایجاد کنید. در ادامه بر روی next کلیک کنید.

در این مرحله دو گزینه قرار دارد، در صورتی که قصد داشته باشید یک Primary سایت را به عنوان child برای یک Centeral Administration Site در ساختار Configuration manager تعریف کنید باید گزینه دوم یعنی Expand and existing stand-alone primary into a hierarchy را انتخاب کرد. اما اگه قصد داشته باشید یک ساختار side harward key جدید ایجاد و یک سایت جدید را در درون آن راه اندازی کنید گزینه اول یعنی install as tehe first site in a new hierarchy را باید انتخاب کرد.
از آنجایی که قصد داریم یک ساختار جدید را ایجاد و در درون آن یک Centeral Administration Site راه اندازی شود گزینه اول را انتخاب می‌کنید و رویnext کلیک کنید.

همانطور که اشاره شد داده‌ها و اطلاعات در درون sql server ذخیره سازی می شود. در این مرحله باید داده ها و اطلاعات لازم جهت برقراری ارتباط با sql server یا دیتابیس سرور را مشخص کنید.
در قسمت sql server name باید fqdn مربوط به دیتابیس سرور را وارد کنید. پس FQDN همین سرور یعنی CASserver.irancbt.com را وارد کنید به این دلیل که گفته شده SQL بروی همین سرور نصب شده است. در قسمت Database Name می توان یک اسم رو به دلخواه وارد کرد تا یک دیتابیس با نام مشخص شده در درون sql server ایجاد و داده‌ها و اطلاعات در درون آن ذخیره سازی شود. Configuration manager برای تبادل اطلاعات و داده ها میان Parent و child از Service Broker استفاده می کند. حالا با استفاده از قسمت Service Broker Port می توان پورت مورد استفاده توسط این سرویس را تعیین کرد. به صورت پیش فرض از شماره پورت 4022 در درون این ارتباط استفاده می شود. رویNext کلیک کنید.

همانطور که اشاره شد داده‌ها و اطلاعات در درون sql server ذخیره سازی می شود. در این مرحله باید داده ها و اطلاعات لازم جهت برقراری ارتباط با sql server یا دیتابیس سرور را مشخص کنید.
در قسمت sql server name باید fqdn مربوط به دیتابیس سرور را وارد کنید. پس FQDN همین سرور یعنی CASserver.irancbt.com را وارد کنید به این دلیل که گفته شده SQL بروی همین سرور نصب شده است. در قسمت Database Name می توان یک اسم رو به دلخواه وارد کرد تا یک دیتابیس با نام مشخص شده در درون sql server ایجاد و داده‌ها و اطلاعات در درون آن ذخیره سازی شود. Configuration manager برای تبادل اطلاعات و داده ها میان Parent و child از Service Broker استفاده می کند. حالا با استفاده از قسمت Service Broker Port می توان پورت مورد استفاده توسط این سرویس را تعیین کرد. به صورت پیش فرض از شماره پورت 4022 در درون این ارتباط استفاده می شود. رویNext کلیک کنید.

در ادامه بر روی next کلیک کنید.

در این مرحله گزینه skip this for now را انتخاب و next را کلیک کنید.

در انتها خلاصه ای از انتخاب ها و تنظیماتی را که در طول wizard انجام شده است را می توانید مشاهده کنید. مجددا بر روی next کلیک کنید.

در این مرحله سیستم چک می کند که تمام پیش نیازهای لازم نصب شده باشد و تنظیمات و پیکربندی های مربوط به آنها به درستی انجام گرفته باشد. چند دقیقه این بخش زمان نیاز دارد پس منتظر بمانید تا این عمل به اتمام برسد.
همانطور که مشاهده شد عمل چک کردن به پایان رسید. بر روی گزینه Begin Install کلیک کنید تا نصب مطابق شکل زیر آغاز شود.

منتظر بمانید تا نصب به پایان برسد. در نهایت نصب با موفقیت به پایان رسید و Centeral Administration Site پیاده سازی شد و این دستگاه تبدیل به Site server در Centeral Administration Site گردید. وارد برنامه Microdoft sql server managmet studio شوید.

بعد از آن از قسمت سمت چپ وارد بخش Database شوید. همانطور که در تصویر مشاهده می کنید در درون این قسمت لیست تمامی دیتابیس های موجود بر روی این sql servere قابل مشاهده می باشد. یک دیتابیس با نام cm_CAS ایجاد شده است این همان اسمی است که در حین نصب وارد نموده اید. وارد آن شوید تا شکل زیر را مشاهده کنید.

جداول مربوطه به صورت اتوماتیک در هنگام نصب درون این دیتابیس ایجاد می گردد و Centeral Administration Site داده ها و اطلاعات را در درون این دیتابیس ذخیره سازی می کند.

راه اندازی primary site

در ادامه نصب و پیکربندی sccm هدف این می باشد که در ساختار Configuration Manager یک Primary سایت راه اندازی و Primary سایت را به عنوان child برای CAS در ساختار Configuration Manager تعریف گردد.توجه کنید که CAS در مرحلع قبل نصب و راه اندازی شد.
برای این منظور به سروری که قرار بود نقش primary site را ایفا کند login کنید. این سرور باید به دامین فعلی join باشد. در ادامه مثل مرحله قبل source نصب را در سیستم قرار دهید و فایل splash را اجرا کنید تا صفحه نصب Configuration Manager اجرا شود.مراحل تکراری را درنظر نخواهم گرفت و فقط بخش هایی که در حین پیکربندی تغییراتی دارد را توضیح خواهم داد. تمامی مراحل را مثل قبل طی کنید تا به تنظیمات این بخش از نصب برسید.

خواندن این مقاله
پیش نیاز های لازم برای نصب SCCM چیست ؟

همانطور که قبلا به توضیح داده شد در ساختار Configuration Manager به هر سایت یه کد با طول 3 کارکتر اختصاص داده می شود و این کد در کل ساختار unique و واحد خواهد بود. همچنین برای دسترسی پیدا کردن به یک سایت از site code استفاده می شود. در ادامه سناریو کد مربوط به primary site را برابر با PRI درنظر گرفته شده است.
در قسمت Site name می توانید یک اسم رو برای Primary سایت انتخاب و وارد کنید همچنین می توانید یک توضیح برای این سایت در درون کادر وارد کنید. در ادامه برای اسم سایت مقدار KAZ-PRI درنظر گرفته می شود. در قسمت installation folder می توانید مسیری را مشخص کنید که روند نصب در درون آن مسیر انجام گیرد.
با انتخاب گزینه install the configuration manager console، کنسول مدیریتی مربوط بهconfiguration manager نصب می شود و از طریق آن می توانید تنظیمات و پیکربندی ها را در درون Primary سایت ایجاد شده مدیریت کرد. برای ادامه گزینه next را کلیک کنید.

در این بخش دو گزینه وجود دارد.
Join the primary site to an existing hierarchy
با انتخاب این گزینه می توان Primary سایت راه اندازی و Primary سایت را به عنوان child برای یک CASتعریف کنید.
✔  install the primary site as a stand-alone site
با این گزینه می توانید Primary سایت را به صورت stand-alone پیاده سازی کند.
هدف این می باشد که Primary سایت را به عنوان child برای CAS تعریف و side harwardمورد نیاز را پیاده سازی کنید.
با توجه به نیاز گزینه اول را انتخاب کنید.
در کادر Central Administration Site server باید fqdn مربوط به site server در CAS را وارد کرد. مقدار CASserver.irancbt.com را وارد و رویNext کلیک کنید. با زدن next پیعام خطایی مطابق شکل زیر مشاهده می کنید.

مشاهده پیغام خطا این معنی را می دهد که قادر نیست با site server مشخص شده ارتباط برقرار کرد. اوکی مشکلی نیست برای ادامه ویزارد نصب را کنسل کنید. البته در صورتی که شما هم با این پیغام خطا مواجه شدید.
جهت برطرف کردن این مشکل مطابق شکل زیر عمل کنید.
CASserver.irancbt.com\c$

وارد ویندوز explorer شوید و یا از طریق Run به این مسیر مراجعه کنید.

با این کار شما مستقیما وارد پارتیشن مربوط به CAS Server خواهید شد.
در ادامه به این مسیر مراجعه کنید:
CASserver.irancbt.com\c$\program file\Microsoft configuration manager\cd.latest
با وارد شدن به این مسیر محتویات این پوشه مطابق شکل زیر نمایش داده می شود.

در این بخش باید فایل اجرایی splash را اجرا کنید و مراحل نصب را ادامه دهید تا به بخشی برسید که با خطا مواجه شدید برسید. تنظیمات را مثل قبل اعمال کنید.

همانطور که مشاهده می کنید توانست با Central Administration Site و site server موجود در درون آن ارتباط برقرار کند. در ادامه گزینه next را بزنید تا شکل زیر نمایش داده شود.
در این مرحله باید دیتابیس سرور را برای Primary سایت مشخص کنید تا داده ها و اطلاعات را درون آن ذخیره سازی کند. در قسمت sqn server name باید fqdn مربوط به دیتابیس سرور را وارد کنید. در ابتدا اشاره شد که بر روی Primary سرور نرم افزار sql 2014 sp1 نصب شده است، پس از همین سرور برای دیتابیس سرور استفاده می گردد. در قسمت Database name می توان یک اسم برای دیتابیس مشخص کرد تا این دیتابیس با نام مشخص شده در درون دیتابیس سرور ایجاد شود و در نهایت در قسمت Service Broler Port می توان شماره پورت برای این سرویس تعیین کرد. مجددا تاکید می گردد زمانی که Parent قصد داشته باشد یک سری داده ها و اطلاعات را برای child ارسال کند از این سرویس و پورت مشخص شده استفاده خواهد کرد. در ادامه next را بزنید تا شکل زیر نمایش داده شود.

در این مرحله محل ذخیره شدن اطلاعات مربوط به SQL را تعریف می کنید که پیش فرض قرار دهید و گزینه Next را بزنید تا شکل زیر نمایش داده شود.

توضیحات این بخش قبلا ارائه شده است. گزینه next را بزنید تا شکل زیر نمایش داده شود.

 

همانطور که در قبلا اشاره شد کلاینت ها جهت دریافت یک سرویس با Primary Site و یا Secondary Site ارتباط برقرار می کنند. در این قسمت می توان مشخص کرد که کلاینت ها جهت برقراری ارتباط با Primary Site و یا Secondary Site جهت دریافت سرویس مورد نظر از چه پروتکلی استفاده کنند، در صورتی که گزینه اول یعنی all site system role accept only https را انتخاب کنید تمامی ارتباطات از طریق پروتکل https برقرار خواهد شد و باید در شبکه داخلی ساختار pki و یا public key infrastructure پیاده سازی شود. با انتخاب گزینه دوم یعنی config the comiunication method on each site system role قادر خواهید بود این تنظیم را به ازای هر کدام ازRole ها به صورت جداگانه انجام دهید. گزینه client will use https… را انتخاب کنید تا در صورتی که pki در شبکه داخلی راه اندازی شد کلاینت ها قادر باشند از طریق پروتکل https باRole و یا سرویس مورد نظر در ساختار Configuration Manager ارتباط برقرار کنند. در ادامه بر روی گزینه Next کلیک کنید تا شکل زیر نمایش داده شود.

در هر Primary Site و Secondary Site حداقل به یک management Point و distribution point نیاز می باشد.در این بخش می توان تنظیمات و پیکربندی های لازم را انجام داد و مشخص کرد که هر کدام از این Role ها بر روی کدام سرور نصب و پیکربندی شود. با انتخاب کردن گزینه install a managment point قادر خواهید بود این Role را از طریق این ویزارد بر روی سرور موردنظر نصب کنید. در قسمت fqdn باید سروری را مشخص کرد که قصد دارید Management point بر روی آن نصب و پیکر بندی شود و با استفاده از قسمت Client connection باید مشخص کرد کلاینت ها جهت ارتباط با managment point از چه پروتکلی استفاده کنند. این بخش دارای دو پروتکل Https و Https می باشد. در ادامه گزینه http را انتخاب کنید. با توجه به تنظیمات اعمال شده به این معنی می باشد که priserver.irancbt.com نقش managmet poit را در primary site ایفا کند. قسمت install a distibution point را می توانید مانند بخش بالا برایdistribution distiribution point در Primary سایت انجام داد. این گزینه را در حالت انتخاب قرار دهید. به این مفهوم که از طریق این ویزارد اینRole را بر روی priserver.irancbt.com نصب شود و کلاینت ها جهت برقراری ارتباط با این سرویس از پروتکل http استفاده خواهند کرد. رویNext کلیک کنید تا شکل زیر نمایش داده شود.

در این بخش خلاصه ای از تنظیمات را می توانید مشاهده کنید. بر روی گزینه next کلیک کنید تا کشل زیر نمایش داده شود.

در این بخش چک می کند که تمام پیش نیازها لازم نصب شده باشد. گزینه run check را بزنید و در نهایت گزینهbegin install کلیک کنید تا شکل زیر مشاهده شود.

همانطوری که مشاهده می کنید عمل نصب به پایان رسید و خطایی در این خصصوص نمایش داده نشده است.

مدیریت Primary Site

بعد از پایان نصب و پیکربندی sccm شما نیاز دارید که این primary site را مدیریت کنید. برای این منظور باید مطابق شکب زیر وارد منوی start شوید و configuration manager console رو انتخاب کنید.

با انتخاب این کنسول شگل زیر از نمای کنسول نمایش داده می شود.

کنسول مدیریتیsystem center configuration manager اجرا شد. همانطور که مشاهده می کنید در درون این کنسول بخش های مختلفی وجود دارد.
از طریق این کنسول می توان Primary سایت را مدیریت پیکربندی و مانیتور کرد، با استفاده ازCentral Administration Site می توانید کل ساختار Site hierarchy را به صورت متمرکز مدیریت پیکربندی و مانیتور کرد.
برای ادامه در سرور CAS کنسول مدیریتی configuration manager console را اجرا کنید تا همانطور که گفتم کنسول مدیریتی system center configuration manager اجرا شود. صبر کنید تا کلیه داده‌ها و اطلاعات در درون این کنسول بارگذاری شود. مطابق با شکل زیر عمل کنید.

با استفاده از این قسمت می توانید لیست تمامی سرورهای موجود در ساختار Configuration Manager را مشاهده کنید و متوجه شوید که بر روی هر کدام از این سرورها چه Role هایی نصب و پیاده سازی شده است. همانطور که مشاهده می کنید در کل ساختار Configuration Manager دو سرور وجود دارد که به شرح ذیل می باشد:
CASiteserver.irancbt.com
priserver.irancbt.com
در قسمت Count of roles می توانید تعداد Role های نصب شده بر روی هر کدام از این سرورها را مشاهده کرد. زمانی که یک سرور را از درون این بخش انتخاب کنید در قسمت Site system roles مطابق شکل زیر می توان لیست تمامی role های نصب شده بر روی سرور انتخابی را مشاهده کرد.

تا این بخش ساختار Site hierarchy را راه اندازی شد به این صورت که یک Central Administration Site راه اندازی و بعد از آن Primary سایت را به عنوان ‏child برای Central Administration Site در ساختار Configuration Manager تعریف شد. اگر مطابق شکل از قسمت Monitoring وارد بخش Site hierarchy شوید تصویر زیر را مشاهده می کنید.

با استفاده از این قسمت می توان به صورت گرافیکی ساختار Site hierarchy ایجاد شده را مشاهده کرد.

راه اندازی Secondary Site

این قسمت از سناریو هدف نحوه نصب و پیکربندی sccm به صورت Secondary Site می باشد. برای پیاده سازی کردن Secondary Site در ساختار Configuration Manager باید از کنسول system center configuration manager استفاده کرد. در ساختار Configuration Manager یک Secondary Site به عنوان child برای یک Primary سایت تعریف می شود. در این خصوص باید مطابق شکل، اول Primary سایت مورد نظر را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید Secondary Site به عنوان child برای Primary سایت انتخاب شده، در ساختار Configuration Manager تعریف خواهد شد. بعد از آن مطابق شکل و در قسمت ریبون و از سر برگ Home باید Create secondary site را انتخاب کنید تا ویزارد Secondary Siteمطابق شکل زیر شروع شود.

همانطور که می دانید دستگاه های موجود در ساختار Configuration Manager به یک Primary سایت assign می شوند، اما دستگاه ها می توانند از Primary سایت و Secondary Site سرویس و یا سرویس های مورد نظر را دریافت کنند. توی این مرحله از ویزارد توضیح داده می شود که از طریق این ویزارد علاوه بر پیاده سازی کردن Secondary Site مواردmanagement point و distribution point هم درون Secondary Site پیاده سازی خواهد شد. گزینه next را کلیک کنید تا شکل زیر نمایش داده شود.

توی این مرحله و در کادر Site code می توان یک کد را برای Secondary Site در ساختار Configuration Manager اختصاص داد. همانطور که قبل تر اشاره شد کد اختصاص داده شده باید در کل ساختار Configuration Manager خاص و تکراری نباشد. در درون این کادر مقدار sec تایپ می گردد. در قسمت site server name می خواهد تا fqdn مربوط به سروری را مشخص کنید که قصد دارید درون Secondary Site نقش site server را ایفا کند. برا اینکه اشتباه نکنید می توانید روی Browse کلیک کنید و بعد از آن روی گزینه advance کلیک و با استفاده از find now رو لیست تمامی computer account های موجود در درون دامین را مشاهده نمایش دادهsec شود سپس کامیپوتر مورد نظر را انتخاب کنید. در این سناریو از کامپیوتری با اسم Secserver استفاده می شود. انتخاب و روی نکست کلیک میکنم دوباره اوکی رو انتخاب میکنم با انجام دادن این تنظیمات secserver.irancbt.com نقش site server را در Secondary site ایفا خواهد کرد. در قسمت site name می توان یک اسم و توضیح برای Secondary Site مشخص و وارد کرد. برای مثال مقدار KAZ-Sec تایپ می شود. در قسمت installation folder می توان یک مسیر را بر روی site server مشخص کرد تا system center configuration manager در آن مسیر نصب شود. پس از تکمیل این موارد مطابق شکل فوق گزینه next را بزنید تا شکل زیر نمایش داده شود.

برای پیاده سازی کردن Secondary Site به فایل های نصب نرم افزارsystem center configuration manager نیاز دارید. این فایل ها باید به یک روش در اختیار site server موجود در Secondary site قرار بگیرد. در این مرحله باید کنید که به چه روشی این فایل ها را در اختار site server قرار می دهید. همانطور که مشاهده می کنید در درون این بخش 3 گزینه وجود دارد.
گزینه copy instaltion source under the network from parent site server
با انتخاب این گزینه فایل های مورد نیاز از Primary سایت سرور به Secondary Site server از طریق شبکه انتقال داده خواهد شد و عمل نصب انجام می گیرد.
گزینه use the source files at the following network location
با انتخاب این گزینه می توان فایل های نصب مربوط به نرم افزار system center configuration manager را در یکShare folder قرار داد و بعد از آن در کادر unc path مسیر آن share folder را مشخص کرد.
گزینهuse the source files at the following location on the secondary site computer
با انتخاب این گزینه می توان فایل ها را روی secondary site server قرار داد و در کادر local path مسیر آن را مشخص کرد. برای مثال Source و یا DVD مربوط به نصب نرم افزار system center configuration manager را که یک فایل iso می باشد را mount می کنم مسیر آن را مشخص می کنم تا سایت سرور بتواند از مسیر مشخص شده استفاده کند و عمل نصب را انجام دهد. گزینه اول را انتخاب و روی next کلیک کنید تا شکل زیر نمایش داده شود.

توجه داشته باشید Secondary Site از sql جهت ذخیره سازی کردن داده ها و اطلاعات استفاده می کند. در این مرحله باید مشخص کنید که آیا قصد دارید درون Secondary Site از sql server express استفاده کنید و یا اینکه می خواهید از نسخه کامل SQL برای نگهداری اطلاعات استفاده نمایید. از قبل در درون Secondary Site و بر روی secserver.irancbt.com نرم افزار sql server به صورت کامل نصب و پیکربندی شده است. به همین خاطر در درون این بخش گزینه use and existing sql server instance را انتخاب کنید. در صورتی که گزینه install and configure local copy of sql server express را انتخاب کنید به صورت اتوماتیک نرم افزار Express SQL Server بر روی site server در secondary site نصب خواهد شد و پیکربندی های لازم بر روی آن انجام می گیرد. در ادامه گزینه use and existing sql server instance را انتخاب کنید . در قسمت Configuration Manager site database name می توان یک اسم را به دلخواه ورد کرد تا به صورت اتوماتیک در درون sql یک دیتابیس با نام مشخص شده ایجاد شود وsecondary site از این دیتابیس جهت ذخیره سازی کردن داده ها و اطلاعات استفاده کند. بر روی گزینه next کلیک کنید تا شکل زیر نمایش داده شود.

در این مرحله می توان تنظیمات و پیکربندی های Distribution point را درون secondary site انجام داد. با استفاده از قسمت Specify how client computers or mobile devices communicate with this distributions point می توان مشخص کرد که دستگاه ها از طریق چه پروتکلی با distribution point در درون Secondary Site ارتباط برقرار خواهند کرد. با انتخاب گزینه http این ارتباط به صورت unsecure خواهد بود و با انتخاب کردن گزینه https این ارتباط به صورت secure خواهد بود. در صورتی که قصد داشته باشید از پروتکل https استفاده کنید باید pki و یا public key infostructure را در شبکه پیاده سازی کنید. http را انتخاب و روی next کلیک کنید تا شکل زیر نمایش داده شود.

در این بخش تنظیمات را در حالت پیش فرض قرار دهید و گزینه next را کلیک کنید تا شکل زیر نمایش داده شود.

در این مرحله باید تنظیمات و پیکربندی های مربوط به content validation را انجام اعمال کنید.
سوال پیش می آید که content validationچیست؟ اجازه بدید که این موضوع رو با استفاده از یک مثال توضیح مطرح کنیم. همانطور که توضیح داده شد distribution point در واقع به مانند یک فایل سرور عمل می کند و تمام داده ها اطلاعات Content و پکیج هایی را که قصد دارید در اختیار کلاینت ها قرار دهید را درون distribution point اصطلاحا Deploy خواهیم کرد. داده ها و اطلاعات، Content و پکیج های قرار داده شده در درون distribution point می تواند به مرور زمان دچار مشکل شود، حالا با استفاده از content validation می توان به صورت اتوماتیک و به صورت دوره ای داده ها و اطلاعات و فایل های قرار گرفته درون distribution point را بررسی کرد تا در صورتی ک یک فایل در درون distribution point دچار مشکل شده باشد به صورت اتوماتیک مشکل آن برطرف گردد. پس با استفاده از این قسمت می توان این قابلیت را فعال و مشخص کرد که عمل content validation هر چند وقت یکبار انجام گیرد. با استفاده از گزینه validate content on a schedule می توان این قابلیت را فعال کرد و بعد از آن با استفاده از دکمه schedule مشخص کرد که این عمل هر چند وقت یکبار درون Secondary Site انجام گیرد. در صورت نیاز می توانید این بخش را برای خود config کنید. در ادامه گزینه next را کلیک کنید تا شکل زیر نمایش داده شود.

در این بخش تنظیمات را پیش فرض قرار دهید و next را کلیک کنید(توضیحات این بخش در پست های بعد ارائه شده است) تا شکل زیر نمایش داده شود.

در انتها خلاصه ای از انتخاب ها و تنظیماتی را که در طول ویزارد انجام شده است را نمایش میدهد. رویNext کلیک کنید تا شکل زیر نمایش داده شود.

مشاهده می کنید عمل ایجاد Secondary Site با موفقیت در ساختار Configuration Manager یه اتمام رسید. روی گزینه Close کلیک کنید. چک کنید که Secondary Site مورد نظر به بخش sites اضافه شده باشد. برای این منظور نرم افزار sccm را اجرا کنید و در بخش administration و site مطابق شکل زیر مشاهده شود.

در این پست با انواع نصب و پیکربندی sccm بررسی شد در پست های دیگر کار با کنسول مدیریتی SCCM آموزش داده می شود.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نوید
نوید
1 سال قبل

واقعا مطالب مفیدی هست.اگه امکانش هست روش پیکربندی کردن این سرویس رو بصورت مقاله قرار بدین.باز هم ممنون

فهرست مطالب

جدیدترین دوره‌های آموزشی
ImplementEdgeSinglePublicIP

رایگان

10 ساعت

دوره آموزشی Skype For Business 2015

Boundary and Discovery Methods

رایگان

10 ساعت

دوره آموزشی SCCM 2016

دوره آموزشی Exchange 2016

رایگان

10 ساعت

دوره آموزشی Exchange 2016

دوره آموزشی Microsoft Azure Fundamentals AZ- 900|دوره آموزشی مایکروسافت آژور|دوره آموزشی Microsoft Azure Fundamentals AZ- 900(آنلاین)
قسمت
35 ساعت

دوره آموزشی آنلاین Microsoft Azure Fundamentals AZ- 900

دوره تخصصی MCSA 2016 | 70-741

رایگان

90 ساعت

دوره آموزشی MCSA 2016

دوره تخصصی Kerio control

رایگان

2 ساعت و 40 دقیقه

دوره آموزشی Kerio control|کریو کنترل فایروال

اسکرول به بالا