آموزش نصب ویندوز 10 با استفاده از USB Flash

آموزش نصب ویندوز 10 با استفاده از USB Flash

آموزش نصب ویندوز 10 با استفاده از USB Flash

نصب ویندوز 10 روش های متفاوتی دارید. ویندوز 10 را میتوانید از طریق فلش مموری , DVD و حتی از طریق سرویس هایی نظیر WDS نصب نمایید. در این محتوا قصد داریم به بررسی نصب ویندوز 10 بپردازیم و پس از بررسی آن با آموزش نصب ویندوز 10 با استفاده از USB Flash آشنا شویم. در این آموزش تصویری همراه Goexam باشید.

ویندوز 10 در نسخه‌های 32 بیت و64 بیت در بازار ارائه شده است. ویندوزهای 32 بیت با نام X86  و ویندوزهای 64 بیت با نام X64 شناخته می‌شوند. مزیت سیستم‌عامل 64 بیتی نسبت به سیستم 32 بیتی، 2 مزیت عمده است، سیستم‌عامل 32 بیتی حداکثر تا 4 گیگابایت حافظهRam  کامپیوتر را شناسایی و پشتیبانی می‌کنند این مقدار حافظه تنها به Ram محدود نیست مقداری از این Ram برای کارت گرافیک و پردازش‌های وابسته مورد استفاده قرار می‌گیرد، در مجموع مقدار قابل استفاده Ram در سیستم‌عامل‌های 32 بیتی در حدود 3.5GB می‌باشد.

ولی در ساختار 64 بیت مقدار حافظه‌ایی که پشتیبانی می‌شود در نسخه خانگی تا 128 گیابایت و در دیگر نسخه های ویندوز 10 این مقدار تا 2 ترابایت پشتیبانی میشود، مزیت دوم بازدهی و سرعت در اجرای نرم‌افزارهایی است که بر‌اساس این نوع ساختار می‌باشند این تفاوت سرعت بیشتر در مورد نرم‌افزار‌های گرافیکی صادق است که دارای پردازش زیادتری هستند و از نظر کارکرد و امنیت دارای برتری نسبت به نسخه‌های 32 بیتی می‌باشند، ولی باید قبل از استفاده از سیستم‌عامل 64 بیتی از وجود درایور برای این نوع سیستم اطمینان داشته باشید.

درستی اطلاعات فوق را میتوانید از آدرس زیر چک کنید:

https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366778(v=vs.85).aspx

اما معایب سیستم 64 بیتی در این است که سخت‌افزارهاي قدیمی فاقد درایور 64 بیتی می‌باشند و مشکل دیگر، محدود بودن تعداد نرم‌افزارهای ویرایش 64 بیتی است ولی در هر صورت توجه داشته باشید که امکان استفاده از نرم‌افزارهای 32 بیتی در سیستم‌عامل‌های 64 بیتی میسر می‌باشد ولی عکس این حالت، یعنی استفاده از نرم‌افزارهای 64 بیتی در سیستم‌عامل‌های 32 بیتی مقدور نمی‌باشد.

برای راه‌اندازی و نصب سیستم‌عامل ویندوز 10 نیاز به حداقل سخت‌افزارهایی به شرح زیر است:

  • 1 گیگابایت پردازنده از نوع 32 یا 64 بیتی
  • 2 گیگابات حافظه Ram
  • 16 گیگابایت حافظه دیسک سخت برای نسخه 32 بیت و 20 گیابایت برای نسخه 65 بیتی
  • پشتیبانی از گرافیک Direct 9  به همراه کارت حافظه کارت گرافیک  128 Mb
  • پشتیبانی از رزولوشن 600*800
  • داشتن درایو DVD-Rom نیز برای نصب از طریق DVD Installation ویندوز 10 موردنیاز می‌باشد.

آموزش نصب ویندوز10 به سه صورت امكان‌پذير است یکی انتخاب برای نصب نسخه جدید ویندوز در کنار نسخه در حال استفاده، و حالت دوم Upgrade است یعنی این که ویندوز جدیدی را روی ویندوز فعلی نصب و آن را ارتقاء دهید و حالت سوم نصب پاك يا Clean Instalation است.

نکته مهم این است که برای نصب ویندوز می‌بایست به ورژن و نگارش سیستم‌عامل توجه نمایید، یعنی نمی‌توانید هر نسخه از سیستم عاملی را به هر نسخه ای و یا هر نگارشی را به نگارش دیگری ارتقاء دهید.

جدول زیر اطلاعات مناسبی در این خصوص در اختیار شما قرار می دهد.

آموزش انواع روش های نصب ویندوز 10
آموزش انواع روش های نصب ویندوز 10

نصب ویندوز 10 با استفاده از DVD

برای نصب ویندوز از طریق DVD اولین قدم تهیه یک DVD ویندوز می باشد، همینطور می توانید یک USB Flash و یا یک Hard Disk از نوع External برای نصب ویندوز استفاده نمایید که در این‌صورت می‌بایست توسط فرمان DiskPart این نوع Deviceها را فرمت (Format) و فعال (Active) کرده و محتویات DVD ویندوز 10 را در داخل آنها کپی نمایید، چگونگی انجام این کار به طور کامل و در قالب یک درس مجزا در این کتاب توضیح داده شده است.

در ادامه و به عنوان دومین گام می بایست کامپیوتر را در حالت بوت از طریق DVD-Rom قرار دهید و در صورتی که قصد نصب از طریق USB Flash را دارید، می بایست ترتیب بوت را برروی حالت Removable Devices قرار دهید.البته برای نصب سیستم عامل از طریق حافظه های جانبی باید توجه داشته باشید که مادربرد سیستم شما قابلیت بوت شدن با این نوع Device ها را پشتیبانی کند.برای این منظور کامپیوتر را روشن کرده و کلید Delete را از صفحه کلید انتخاب نمایید تا وارد بخش Bios Setting کامپیوتر شوید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از کلید Delete مختص به استفاده در کامپیوترهای Desktop می باشد ولی در خصوص LapTop ها انجام عمل فوق متفاوت می باشد به طور مثال، در Lap Top برای وارد شدن به بخش Bios باید از کلید F10 و در بعضی مدل های دیگر از کلید F2 استفاده نمایید در نهایت پس از وارد شدن به بخش Bios شکل 1-1 نمایش داده می شود.

نصب ویندوز 10
نصب ویندوز 10

در تنظیمات BIOS می بایست به دنبال تنظیمات مربوط به Boot و اولویت های آن بگردید سپس اولین Device که کامپیوتر برای Boot شدن سیستم‌عامل مورد استفاده خود قرار می دهد را در حالت DVD-Rom Drive یا Removable Device بسته به نوع نصب موردنظر قرار دهید و با استفاده از کلید F10 تنظیمات انجام شده را ذخیرهSave نمایید. تصویری که در بالا مشاهده می کنید از محیط مجازی یه برنامه به اسم Vmware Workstaion که شبیه ساز یک محیط واقعی می باشد تهیه شده است. پس حتما نباید تنظیمات Bios سیستم شما مشابه این حالت باشد. در کامپیوترهای رومیزی امروزی محیط های Bios به صورت گرافیکی می باشد.

نکته : به این نکته توجه داشته باشید که کلید ذخیره تنظیمات بسته به نوع Motherboard متفاوت می باشد. اما در بیشتر مدل ها کلید F10 مورد استفاده قرار میگیرد و نهایت استفاده از حرف Y برای تایید.

بعد از ذخیره کردن تنظیمات، کامپیوتر به صورت خودکار راه اندازی می شود. سپس می بایست DVD ویندوز را در داخل DVD-Rom قرار دهید تا شکل 1-2 را مشاهده کنید.

نصب ویندوز 10
نصب ویندوز 10

این منوی بوت و لود شدن در ویندوزهای 8 و 10 مشابه می باشد بعد از کامل شدن پروسه فوق، وارد بخش گرافیکی نصب خواهید شد این مرحله مطابق شکل 1-3 می باشد.

شکل 1-3
شکل 1-3

در نخستین مرحله نصب می بایست تنظیمات مربوط به زبان نصب سیستم‌عامل را براساس نیاز خود تنظیم و گزینه Next را انتخاب تا بخش بعد مطابق شکل 1-4 نمایش داده شود.

آموزش نصب ویندوز 10 با استفاده از USB Flash
شکل 1-4

همان طور که در شکل 1-4 مشاهده می نمایید دو گزینه اصلی برای انتخاب وجود دارد که این دو گزینه به شرح زیر  می باشد.

  • Install Now
  • Repair Your Computer

در صورت انتخاب گزینه Install Now کامپیوتر شروع به نصب سیستم‌عامل 10 برروی کامپیوتر می نماید که هدف ما آموزش این بخش می باشد ولی در صورت انتخاب گزینه Repair Your Computer سیستم‌عامل وارد بخش Recovery می گردد.

با انتخاب گزینه Install Now تنظیمات نصب سیستم‌عامل ویندوز 10 با نمایش شکل 1- 5 شروع می  شود.

شکل 1- 5
شکل 1- 5

در این بخش شما باید نسخه ای از ویندوز 10 را که میخواهید نصب کنید انتخاب و next را بزنید تا شکل زیر را مشاهده کنید.

شکل 1- 6
شکل 1- 6

در این قسمت از مراحل نصب لازم است یک سری از قوانین و شرایط استفاده از نرم¬افزار را که توسط مایکروسافت تعیین شده است را پذیرفته با استفاده از گزینه I Accept The License Terms این شرایط را تأیید کرده و گزینه Next را انتخاب نمایید تا پنجره ای مطابق شکل 1-7 نمایش داده شود.

خواندن این مقاله
چگونه Disk quota در ویندوز 10 اعمال کنیم ؟
شکل 1-7
شکل 1-7

در این قسمت دو گزینه وجود دارد که در ادامه در مورد هر یک اشاره مختصری شده است:

  • Upgrade

این گزینه زمانی استفاده می شود که برروی Hard Disk کامپیوتر از قبل یک سیستم‌عامل وجود داشته باشد و اکنون قصد نصب نسخه ای از سیستم‌عامل را دارید که ورژن بالاتری از سیستم‌عامل فعلی باشد.

به این نکته توجه داشته باشید که هر نسخه از سیستم‌عامل را نمی توان به هر نسخه دیگر ارتقاء داد به طور مثال سیستم‌عامل نسخه Seven Starter را نمی توان به 10  Pro  ارتقاء داد در زمان Upgrade نمودن نسخه سیستم‌عامل، باید نسخه ای که قصد نصب آن را دارید با نسخه فعلی تناسب داشته باشد.

  • (Custom (Advanced

برای اینکه بتوانید یک سیستم‌عامل جدید برروی Hard Disk نصب و یا اینکه در کنار سیستم‌عامل قبلی یک سیستم‌عامل دیگری نصب نمایید می بایست گزینه (Custom) را برگزیده. با انتخاب گزینه فوق شکل 1-8 نمایش  داده می شود.

شکل 1-8
شکل 1-8

در این قسمت می بایست پارتیشنی را که قصد دارید سیستم‌عامل برروی آن نصب شود را انتخاب کنید. در این پنجره با استفاده از گزینه Drive Options می توانید به یک سری ابزارهای دیگری دسترسی داشته باشید که در شکل 1-9 نشان داده شده است. در ادامه کاربرد هریک از گزینه ها توضیح داده شده است.

شکل 1-9
شکل 1-9

 

آشنایی با ابزارهای مدیریت پارتیشن در زمان نصب ویندوز 10

با استفاده از گزینه Delete می توانید یک پارتیشن را حذف کنید و یا اینکه با استفاده از گزینه Format می توانید اطلاعات یک پارتیشن را به طور کامل فرمت نمایید. در صورت انتخاب گزینه New بخش دیگری مطابق شکل 1-10به این ابزار ها اضافه می گردد.

شکل 1-10
شکل 1-10

با استفاده از این بخش می توانید در صورتی که هاردديسك کامپیوتر فاقد پارتیشن باشد آن را پارتیشن بندی نمایید و یا اینکه از حجم یا فضای یک پارتیشن کم کرده و به پارتیشن دیگر اضافه کنید. در نهایت بعد از انجام تنظیمات موردنظر و انتخاب یک پارتیشن برای نصب ویندوز، گزینه Next را انتخاب نمایید تا مرحله اصلی نصب آغاز می شود که در شکل 1-11 نمایی از این پروسه نمایش داده شده است.

شکل 1-11
شکل 1-11

قبل از شروع نصب سیستم پسغامی را مطابق شکل فوق نمایش می دهد مبنی بر اینکه یک پارتیشن اضافه ای برای system files ایجاد می کند و مقدار این پارتیشن 500 مگابایت می باشد. این پارتیشن در شکل 1-12 قایل مشاهده است. توجه کنبد که ابن پارتیشن در سیتم عامل های قبلی مانند ویستا و Seven هم ایجاد می شد ولی حجم اختصاص داده شده در این خصوص حدود 350 Mb درنظر گرفته می شد.

شکل 1-12
شکل 1-12

نکته قابل توجه این می باشد که این پارتیشن که برای فایل های سیتمی ایجاد می شود بعد از نصب سیستم عامل 10 در دسترس کاربر قرار نخواهد داشت و حاوی فایل های لازم برای بوت سیستم عامل می باشد. در ادامه پارتیشنی که می خواهید سیستم عامل بر وری آن نصب شود را انتخاب و Next کنید تا  شکل 1-13 زیر را مشاهده کنید.

شکل 1-13
شکل 1-13

در طی پروسه نصب سیستم‌عامل10 ، کامپیوتر دو مرتبه Restart می گردد تا مراحل نصب تکمیل شود. قبل از آخرین مرحله نصب سیستم با توجه به هوشمندی و وجود درایورهای موجو در داخل خود اقدام به شناسایی سخت افزارهای سیستم و نصب درایورهای لازم کند. در شکل زیر می توانید این مورد را مشاهده کنید.

شکل 1-14
شکل 1-14

بعد از نصب اولین پنجره ای که مشاهده می کنید مربوط به تنظیم کردن ساعت و تاریخ و مواردی از این قبیل که در شکل زیر مشاهده می کنید.

شکل 1-15
شکل 1-15

گزینه Use Express Setting را انتخاب کنید تا این تنظیمات به صورت پیش فرض اعمال و بعد از نصب سیستم عامل به ترتیب این موارد را تکمیل کنید. نهایتا بعد از اتمام مراحل نصب اولین پنجرهای که نمایش داده مي‌شود مختص به وارد کردن اطلاعات حساب کاربری و نام کامپیوتر می باشد که در شکل 1-16 مشاهده می نمایید .

شکل 1-16
شکل 1-16

در این بخش باید یک حساب کاربری (User Name) برای فردی که قصد استفاده از این سیستم‌عامل را دارد مشخص کنید براساس همین حساب کاربری یک نام کامپیوتر (Computer Name) برای این کلاینت در نظر گرفته می شود. بعد از وارد نمودن User Name موردنظر گزینه Next را انتخاب تا شکل 1-16 نمایش داده شود. در این قسمت در صورت نیاز می توانید برای حساب کاربری تعریف شده در شکل 1-16 یک Password تعریف نمایید. برای این منظور در کادر اول و دوم یک Password یکسان را وارد کرده و در بخش سوم می توانید یک عبارت را وارد کنید تا در زمان فراموش شدن پسورد به کمک این بخش بتوانید پسورد فراموش شده را به یاد آورید.می توانید در صورتی که نیازی به Password برای ورود به کامپیوتر ندارید گزینه Next را انتخاب کنید تا وارد بخش بعدی شوید

در صورتی که در مدت 30 روز برای سیستم یک Product Key مشخص نکنید بعد از این مدت سیستم‌عامل منقضی  Expireمی شود در این حالت بسیاری از بخش های سیستم‌عامل غیرقابل استفاده می گردد.

بوت کردن USB Flash با DVD نصب ویندوز 10

برای این منظور شما باید یک USB Flash را با مشخصات قبل استفاده کنید و یک DVD ویندوز 10 در اختیار داشته باشید. این روش برای نسخه های Vista به بعد قابل استفاده می باشد.

در این روش USB را به سیستم متصل کنید و DVD را داخل دستگاه قرار دهید. در ادامه وارد محیط CMD شود فقط برای اطمینان این محیط را با مجوز Administrator اجرا کنید. یعنی روی CMD Tools راست کلیک کنید و گزینه Run as administrator را انتخاب کنید. در ادامه باید وارد درایو DVD شوید.

در این مثال پارتیشن DVD من D:\ می باشد که مطابق شکل زیر وارد آن می شوید.

D:       Enter

شکل 1-17
شکل 1-17

درون DVD ویندوز 10 یک پوشه به نام Boot وجود دارد. شما باید از طریق CMD وارد این پوشه شوید. برای این منظور باید قبل از اسم پوشه دستور CD  و در ادامه دستور بعد از یک Space نام پوشه را وارد کنید. در شکل زیر این مورد نمایش داده شده است.

CD Boot        Enter

شکل 1-18
شکل 1-18

در ادامه که اصلی ترین بخش می باشد استفاده از دستور زیر مطابق شکل زیر می باشد.

:BOOTSECT.EXE /NT60 E

شکل 19-1
شکل 19-1

نکته قابل توجه در این دستور این می باشد که در این دستور منظور از E: همان drive letter مختص به USB Flash می باشد.

با اجرای این دستور USB Flash شما بوت شده است و شما باید اطلاعات موجود در DVD مربوط به ویندوز 10 را در روت USB flash کپی کنید و سیستم خود را ریست کنید و بوت سیستم را بر رویRemovable Device  قرار دهید تا با استفاده از این DVD بتوانید اقدام به نصب ویندوز کنید.

بوت کردن USB Flash با ابزار Rufus

برای این منظور باید ابزار Rufus را از اینترنت دانلود کنید. علاوه بر این باید که فایل ISO از ویندوز 10 در اختیار داشته باشید و یک USB Flash برای بوت شدن. در شکل زیر محیطی از این برنامه را مشاهده می کنید.

شکل 1-20
شکل 1-20

در این ابزار شما باید در بخش اول که Device می باشد USB Flash مورد نظر را انتخاب کنید. در بخش Partition schema and target system type حالت GPT partition schema for UEFI را انتخاب کنید. در بخش File system هم باید با توجه به نوع فرمت یا NTFS یا FAT32 را انتخاب کنید و نهایت در بخش Create a bootable disk using باید ISO Image مربوط به ویندوز 10 را به برنامه معرفی کنید. بعد از اضافه کردن ISO دو گزینه مطابق شکل زیر در در برنامه ایجاد می شود.

خواندن این مقاله
آموزش اشتراک گذاری فولدر در ویندوز ۱۰ (کنسول Shared Folders)
شکل 1-21
شکل 1-21

در ادامه تنظیم پیش فرض که انتخاب standard Windows installation می باشد را انتخاب و گزینه start را کلیک کنید تا پیغام زیر را مشاهده کنید.

شکل 1-22
شکل 1-22

در این پیغام بر روی ok کلیک کنید تا روند آماده سازی را مشاهده کنید. برنامه بعد از فرمت کردن اطلاعات ISO را بر روی فلش شما کپی می کند. نکته جالب در خصوص این برنامه پشتیبانی آن از زبان فارسی می باشد.

استفاده از فایل Sysprep جهت نصب ویندوز 10

در سیستم‌عامل XP نصب از طریق فایل Sysprep  روشی است که براساس آن وقتی این فایل را از داخل CD نصب ویندوز اجرا می شود یک سری اطلاعاتی را از روی سیستم‌عامل مرجع یا سیستمی که قرار بود از آن Image تهیه شود پاک می کرد که این اطلاعات شامل شماره سریال ویندز و

Computer Name و اطلاعاتی که مربوط به عضو شدن در شبکه و مهم تر از همه پاک کردن SID سیستم‌عامل بود می باشد، در داخل یک شبکه کامپیوترهایی که با یکدیگر کار می کنند نباید دارای SIDهای یکسان باشند.

در این روش باید به این صورت اقدام نمایید که کامپیوتری را به عنوان مرجع (Reference) انتخاب و تمامی نرم افزارهای لازم و موردنظر را برروی آن نصب ، سپس اقدام به اجرای Sysprep کنید تا اطلاعات سیستم‌عامل پاک گردد در ادامه می توانید از طریق نرم افزارهای جانبی (از قبیل Acronis) ویا سرویس های مایکروسافت مانند WDS از کامپیوتر مرجع Image گرفته و اینImage  را برروی تک تک کامپیوترها نصب نمایید، بعد از نصبImage  برروی کامپیوتر قبل از Logon کردن می بایست اطلاعات پاک شده از سیستم‌عامل را مجدداً وارد کنید، راه دیگری نیز در همین رابطه وجود دارد که براساس آن می توانید در داخل Image گرفته شده فایل پاسخ (Answer File) قرار دهید تا این اطلاعات به صورت اتوماتیک بعد از نصب Image ثبت گردد.

در ویندوز 7-8-10 برای انجام این کار دیگر نیازی به DVD نصب ویندوز نمی باشد، برای این منظور می‌توانید به مسیر زیر که در قالب شکل 1-23 نشان داده شده است مراجعه نمایید.

%Windir%\System32\Sysprep Directory. Sysprep.exe

شکل 1-24
شکل 1-24

در صورت اجرای فایل Sysprep.exe ابزار گرافیکی همانند شکل 1-25 نمایش داده می شود.

شکل 1-25
شکل 1-25

در قسمت System Cleanup Action دو گزینه وجود دارد که می بایست برای پاک کردن SID از گزینه Enter System Out-of-box Experience استفاده نمایید. علاوه بر گزینه گفته شده حتماً باید چک مارک گزینه Generalize را فعال نمایید. در صورت انتخاب دو گزینه گفته شده عملی مشابه با آنچه فایل Sysprep در ویندوز XP انجام می داد، یعنی پاک کردن SID صورت خواهد گرفت در این حالت در زمان Load شدن صفحه Welcome Screen می بایست یک سری از اطلاعات را وارد نمایید.

در این ابزار قسمت دیگری به نام Shutdown Option سه گزینه وجود دارد که شامل  Shutdown – Reboot و Quit است. با انتخاب هرکدام از آنها بعد از عملSystem Cleanup Action سیستم‌عامل عمل مشخصی را انجام می دهد، به طور مثال اگر گزینه Shut Down را انتخاب نمایید کامپیوتر خاموش شود یا مجدداً بوت گردد و یا اینکه هیچ عکس العملی انجام نگردد و فقط از ابزار Sysprep خارج شود.

در هر صورت بعد از پاک شدن SID می بایست اقدام به تهیه Image از کامپیوتر نمایید برای این منظور می توانیدCD Win PE  را در داخل درایوDVD  کامپیوتر قرار داده تا بعد از بوت شدن سیستم توسط Win PE و دستور Capture مستقیماً از ویندوزImage  تهیه نمایید. (این Image را می توانید از طریق نرم‌افزارهای جانبی مربوط به Image گیری نیز انجام دهید.)

نصب ویندوز 10 از طریق WDS

اصطلاح WDS مخفف کلمه Windows Deployment Service می باشد. WDS در واقع یک تکنولوژی یا روشی است برای نصب ویندوز که براساس آن امکان پیاده سازی نصب در محیط شبکه¬ای Domain را فراهم می کند، همین طور WDS ابزاری است که می¬توان گفت جایگزین ابزار  RISدر ویندوز سرور 2003 شده است، RIS مخفف ابزار Remote Installation Service است و امروزه در Windows Server 2008-2012-2016  به بعد موجود نمی باشد.

در روش نصب ویندوز از طریقWDS  نیازمند یک شبکه Domain می باشید و می بایست 4 سرویس فعال در شبکه وجود داشته باشد، اولین سرویس موردنیاز مربوط به خودWDS  است این سروریس Imageها و فایل های مربوط به نصب ویندوز را در کامپیوتری به نام WDS Server قرار داده و کامپیوترهای موجود، می توانند به کمک شبکه و با استفاده از این سرویس Imageها را از طریق شبکه دریافت و نصب نمایند.

دومین سرویسی که باید به صورت فعال در شبکه عمل کند سرویس DC یا همان Domain Controller می باشد. DC سروری است که میزبان شبکه Domain است و سرویس Active Directory برروی آن نصب شده است و راه‌اندازی Domain به عهده این سرور خواهد بود.

سومین سرویسی که باید در شبکه فعال باشد سرویس DHCP می باشد. مکانیزم آن به این شکل است که به صورت اتوماتیک به کامپیوترهای موجود در شبکه IP Address و یک سری تنظیمات مرتبط با پروتکل TCP/IP را ارائه می دهد.

چهارمین سرویس موردنیاز برای اجرای WDS سرور DNS است که به عنوان مهم ترین سرویس و قلب یک شبکه دامین محسوب می شود، سرویسی است که وظیفه اصلی آن  Name Resolutionیعنی تبدیل Name به IP Address و بالعکس در شبکه می باشد.

از  WDSمی توان به عنوان Image Server در شبکه نام برد که با استفاده از آن می توانید از طریق DVD Installation Windows 10 یا DVD Installation Server 2016 یک فایل Image را که با نام (Install.Win) که در داخل DVD نصب ویندوز قرار دارد و به آنImage File  گفته می شود، و تمامی فایل های موردنیاز برای نصب ویندوز در داخل این فایل قرار گرفته است استفاده نمایید. فایل نام برده شده در ویندوزهای قدیمی مثل XP به نام فولدر (I386) وجود داشت. از فولدر I386 برای نصب سیستم‌عامل ویندوز XP از راه دور برروی کامپیوترهای شبکه استفاده می شود.

برای نصب ویندوز 7-8-10  از طریق سرویس WDS می توانید فایل (*.Wim) را از داخل DVD ویندوز در داخل ابزار WDS قرار داده تا کامپیوترهای موجود در شبکه بتوانند اقدام به نصب سیستم‌عامل از راه دور نمایند.

کامپیوترهایی که قصد استفاده از سرویسWDS  را دارند باید کارت شبکه آنها قابلیت PXE Boot را داشته باشد تا بتوانند از طریق کارت شبکه بوت شوند سپس از طریق کارت شبکه به سرور DHCP متصل شده و تنظیماتIP Address  را دریافت نمایند.

نکته: در این روش سیستم هایی که کارت شبکه آنها قابلیت بوت شدن از طریق کارت شبکه را ندارند می بایست از CD Bootable به نام PXE Boot استفاده نمایند.

راه اندازی و استفاده از سرویس WDS در دوره های آتی آموزش داده شده است به این علت که شما نیاز به آشنایی با راه اندازی (Controller Domain( dcو سرویس های پیش‌نیاز WDS خواهید داشت.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

جدیدترین دوره‌های آموزشی
Boundary and Discovery Methods

رایگان

10 ساعت

دوره آموزشی SCCM 2016

دوره آموزشی Exchange 2016

رایگان

10 ساعت

دوره آموزشی Exchange 2016

ImplementEdgeSinglePublicIP

رایگان

10 ساعت

دوره آموزشی Skype For Business 2015

دوره تخصصی MCSA 2016 | 70-741

رایگان

90 ساعت

دوره آموزشی MCSA 2016

دوره آموزشی Microsoft Azure Fundamentals AZ- 900|دوره آموزشی مایکروسافت آژور|دوره آموزشی Microsoft Azure Fundamentals AZ- 900(آنلاین)
قسمت
35 ساعت

دوره آموزشی آنلاین Microsoft Azure Fundamentals AZ- 900

دوره تخصصی Kerio control

رایگان

2 ساعت و 40 دقیقه

دوره آموزشی Kerio control|کریو کنترل فایروال

اسکرول به بالا