چگونه Disk quota در ویندوز 10 اعمال کنیم ؟

چگونه Disk quota در ویندوز 10 اعمال کنیم ؟

چگونه Disk quota در ویندوز 10 اعمال کنیم ؟

یکی دیگر از ویژگی های فایل سیستم NTFS دارا بودن ویژگی Disk Quota می باشد با استفاده از این ویژگی می توانید ذخیره اطلاعات برروی پارتیشن هایی که با فرمت NTFS می باشد را محدود و کنترل نمایید، برای دسترسی به این Tab کافی است برروی هر پارتیشنی که به فرمت NTFS می باشد كليك راست کرده و گزینه Properties را انتخاب و سپسTab مربوط به Quota را انتخاب نمایید تا تصویر زیر نمایش داده شود.

تنظیمات quota در ویندوز
بیشترین کاربرد این ویژگی برروی فایل سرورها میباشد، برای انجام تنظیمات این بخش باید گزینه Show Quota Settings را انتخاب نمایید و با انتخاب این گزینه تصویرزیر به نمایش در می آید.

 

در این پنجره یک چراغ وجود دارد که شامل سه رنگ است و گزينه اي به نامEnable Quota Management که در حالت عادی این گزینه فعال نمی باشد با فعال نمودن گزینه Enable Quota Management بخش های دیگر این قسمت همانند تصویرزیر فعال خواهد شد.

بعد از چك مارك زدن گزينه بيان شده باید برروی گزینه Apply کلیک نماييد تا تنظیمات اعمال گردد، قرمز بودن رنگ چراغ در تصویربالا نشان دهنده Disable بودن تنظیمات است، با Apply نمودن پنجره ای مطابق تصویر زیر نمایش داده می شود.

اگر گزینه Ok را انتخاب كنيد ویژگی Quota فعال شده و اگر Cancel را انتخاب کنيد این ویژگی در حالت Disable می ماند، گزینه Ok را انتخاب کرده تا تنظیمات فعال شود با انتخاب Ok تصویر زیر به نمایش در خواهد آمد.

در این لحظه رنگ چراغ به رنگ زرد تغییر پیدا می کند در واقع رنگ زرد به این معنی است که سیستم‌عامل درحال محاسبه کردن این است که هر كاربر برروي هارد ديسك چه مقدار اطلاعات را تا این لحظه در این پارتيشن ذخیره کرده است، بعد از انجام محاسبات رنگ چراغ به رنگ سبز تغییر می‌کند.
تنظیم اولین بخش مشخص نمودن محدوديت است برای این کار باید گزینه Limit Disk Space To را كه در تصویر زیر وجود دارد فعال نماييد.

در بخش Limit Disk Space To می توانيد مشخص نماييد که حداکثر فضایی را که هر كاربر می تواند براساس KB.MB.GB و…. استفاده نمایید را تعیین نمایید، هر مقداری را که مشخص کنید برای تمام كاربرها اعمال خواهد شد.
در قسمت Set Warning Level To می توانيد مشخص نماييد تا چه ميزان مانده به پرشدن کل فضایی که در اختیار کاربر قرار داده شده است، پیامی برای كاربر نمایش داده شود.
تا این قسمت هنوز محدودیتی ایجاد نمی شود برای اعمال شدن این محدودیت حتماً باید چک مارک گزینهDeny Disk Space To… را که در تصویر زیر نشان داده شده است فعال کنید.

خواندن این مقاله
رمزگذاری فولدر در ویندوز 10 + بدون نیاز به نرم افزار

اگر این گزینه فعال نگردد فقط می توانيد یک مانیتورینگ ساده براي كاربران انجام دهيد و مشخص شدن اينكه آيا كاربر از حد مجاز تعيين شده عبور كرده است و يا خير.
ولی با فعال کردن این گزینه به كاربر اجازه داده نمي شود که بيشتر از فضای تعيين شده بتواند استفاده نماييد اگر این تنظیم را Apply کنید، از اين به بعد هر كاربری که برروی این پارتيشن که ویژگی Quota برروی آن فعال است حجم کل پارتيشن را به اندازه فضایی که در اختیار دارد می بیند ولی به تمام اطلاعات پارتيشن دسترسی دارد.

در این بخش دو گزینه دیگر وجود دارد که در تصویر زیر مشاهده می نمایید. این دو گزینه مربوط به ثبت گزارش فایل است که در ادامه اشاره شده است.

Log Event When a User Exceeds Their Quota Limit

با فعال کردن این گزینه در هر زماني كه كاربر بيشتر از مقدار فضايي كه در قسمت Quota Limit براي آن مشخص شده است استفاده نماید، گزارشي برای شما ثبت مي گردد، به این نکته توجه داشته باشید که این گزینه زمانی کاربرد دارد که گزینه مربوط به Deny Disk Space To User Exceeding Quota Limit را فعال نکرده باشید قاعدتاً اگر این گزینه فعال باشد كاربر نمی تواند بيشتر از مقدار فضایی که به آن اختصاص داده شده است از فضای دیسک استفاده نمايد.

Log Event When a User Exceeds Their Warning Level

با فعال کردن این گزینه در زماني كه كاربر بالاتر از Waning Level مشخص شده اطلاعات ذخیره نماید، گزارشي ثبت می گردد. این گزینه در هر دو حالت گزارش را ثبت می کند منظور فعال بود و غیرفعال بودن گزینه Deny Disk Space To می باشد، این دو گزارش فایل در ابزاری به نام Event Viewer در زیر شاخه System ذخیره می شود، ابزار فوق در بخش جداگانه به طور کامل آموزش داده شده است.
آخرین تنظیم در بخش Quota مربوط به گزینه Quota Entries می باشد که در تصویر زیر مشاهده می نمایید.

خواندن این مقاله
نکات کاربردی ویندوز 10 (6 ترفند مفید)

با انتخاب این گزینه کنسول مدیریتی باز می شود که در این کنسول می توانید یک مانیتورینگ داشته باشید و یک سری استثناء را در رابطه با استفاده کاربران از فضای پارتیشن و هارد دیسک تعریف نمایید، در تصویر زیر با بخش های مختلف مشاهده می نمایید.

بخش Logon Name مشخص كننده اين است که چه گروه ها و كاربرهایی برروی این دستگاه ایجاد شده است.
بخش Amount Used مشخص كننده اين است که هر كاربر و هر گروهی چه مقدار از فضای این پارتيشن را از اطلاعات مربوط به خود ذخیره کرده است، قانونی که در این مورد وجود دارد این است که برای كاربرهای سیستمی و گروه Administrator هیچ گونه محدودیتی اعمال نمی گردد.
قسمت Quota Limit مشخص كننده مقدار فضایی است که به هر كاربر اختصاص داده شده است.
قسمت Warning Level مشخص كننده مقدار فضایی ست که به كاربر یک هشداری داده می شود.
در این لیست اگر برروی روی هركاربر دومرتبه کلیک کنید تصویر زیر نمایش داده می شود که در این پنجره می توانید برای آن کاربر محدودیتی را اعمال نمایید.

اگر نام كاربر در لیستی که در تصویر زیر نشان داده شده است وجود نداشت و قبل از اینکه به این سیستم Logon کند قصد ایجاد محدودیت برای آن را داشتید، می توانید همانند تصویر زیر با انتخاب گزینه Quota در بالای صفحه و انتخاب گزینهNew Quota Entry كاربر موردنظر را Add نمایید.

با انتخاب این گزینه كاربر موردنظر را Add کرده و محدودیت را برای آن مشخص نمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

جدیدترین دوره‌های آموزشی
Boundary and Discovery Methods

رایگان

10 ساعت

دوره آموزشی SCCM 2016

دوره آموزشی Microsoft Azure Fundamentals AZ- 900|دوره آموزشی مایکروسافت آژور|دوره آموزشی Microsoft Azure Fundamentals AZ- 900(آنلاین)
قسمت
35 ساعت

دوره آموزشی آنلاین Microsoft Azure Fundamentals AZ- 900

ImplementEdgeSinglePublicIP

رایگان

10 ساعت

دوره آموزشی Skype For Business 2015

دوره آموزشی Exchange 2016

رایگان

10 ساعت

دوره آموزشی Exchange 2016

دوره تخصصی Kerio control

رایگان

2 ساعت و 40 دقیقه

دوره آموزشی Kerio control|کریو کنترل فایروال

دوره تخصصی MCSA 2016 | 70-741

رایگان

90 ساعت

دوره آموزشی MCSA 2016

اسکرول به بالا