آموزش راه اندازی WDS در ویندوز سرور

آموزش راه اندازی WDS در ویندوز سرور + صفر تا صد

آموزش راه اندازی WDS در ویندوز سرور

اصطلاح WDS در واقع مخفف کلمه Widows Deployment Server می باشد.راه اندازی WDS در واقع یک روشی است برای نصب سیستم عامل های ویندوزی مایکروسافت روی کامپیوترهای موجود در شبکه،ولی این نوع روش نصب را می توانید فقط در شبکه هایی مبتنی بر Domain پیاده سازی نمایید. به طور کلی قابلیت WDS ویژگی است که جایگزین ابزار Remote Installation Service (RIS) در ویندوز سرور 2003 شد.
در سرویس WDS یک ویژگی جدیدی به نام Multicast ارائه شده است که در RIS وجود نداشت این ویژگی جهت بهبود Performance شبکه برای نصب یک Image به طور همزمان بر روی چندین کلاینت مورد استفاده قرار می گیرد. راه اندازی WDS دارای یک سری شرایط است که در دو بخش می باشد یک طرف بخش سرویس دهنده و طرف دیگر سرویس گیرنده یا کلاینت است.

معرفی پیش نیازهای سرور WDS

همان طور که اشاره شد برای اینکه بتوانید بر روی کامپیوترهای شبکه با استفاده از WDS سیستم عامل های مایکروسافتی را نصب نمایید باید شبکه ای را در اختیار داشته باشید که در آن Domain Controller راه اندازی شده باشد.
علاوه بر این توجه داشته باشید که سرویس Windows Deployment Service را فقط می توانید بر روی یک نسخه WindowsServer 2008 یا 2008 R2 راه اندازی نمایید که این Windows Server یا باید DC باید یا اینکه باید Member of Domain باشد. بعد از نصب این سرویس می توان کامپیوتری که این قابلیت را بر روی آن راه اندازی نموده اید WDS Server نامگذاری نمایید.
علاوه بر این سرویس WDS برای اجرا و عمل کردن نیازمند یک سری سرویس های دیگری می باشد که به شرح زیر می باشد.
با توجه به اینکه گفته شد باید شبکه شما دارای DC باشد مسلماًDomain Controller نیازمند یک DNS می باشد. که اهمیت DNS در کتاب پیکربندی عملی Windows Server 2008 R2 اشاره شده است. بطور کلی دو وظیفه اصلی DNS تبدیلCcomputer Name به IP Address و عکس این عمل می باشد.
علاوه بر این سرویس دیگری که باید در شبکه Domain وجود داشته باشد DHCP است. این سروری همانطور که می دانید وظیفه اختصاص دادن IPAddress و یک سری تنظیمات دیگر را بر عهده دارد. علت وجود این سرور در ادامه ذکر شده است.
در نهایت به عنوان آخرین نیازمندی برای اینکه بتوانید فایل های مربوط به نصب سیستم عامل های خود را با استفاده از WDS در اختیار کلاینت ها قرار دهید باید از یک NTFS Partition برای این منظور استفاده کنید تا فایل های مورد نیاز را بر روی این پارتیشن قرار دهید.
معرفی پیش نیازهای کلاینتی WDS
کلاینت ها برای استفاده از WDS بسته به نوع کلاینت پیش نیازهای متفاوتی را لازم دارند. بطور کلی این کلاینت ها را می توان به سه دسته تقسیم بندی نمود.
1. کلاینت هایی که قصد استفاده از سرویس WDS را دارند باید کارت شبکه آنها از نوع PXE Boot باشد. این نوع کارت شبکه کامپیوتر را توانمند می کند که با استفاده از کارت شبکه خود را در محیط Dos مانند Boot نماید و از DHCP یک IP Address را دریافت نماید تا بتواند به WDS سرور متصل شود. امروزه بیشتره کارت های شبکه که به صورت Onboard بر روی مادربرد قرار داده می شود و یا کارت های شبکه ای که به صورت Internal نصب می شوند از این قابلیت پشتیبانی می نمایند.
2. دسته دوم کلاینت هایی می باشند که دارای کارت شبکه هستند ولی کارت شبکه آنها فاقد قابلیت PXE Boot که در اصطلاح به این کامپیوترها Non PXE Boot گویند. برای این منظور در سرویس WDSبرای اینگونه کلاینت ها تدابیر خاصی طراحی گردیده است از CD Bootable یا Discover Imageاستفاده می کنند.
3. کامپیوترهای دیگری وجود دارند به نام Net Pc ها. این گروه از کلاینت ها عضو گروه PX EBoot ها می باشند با این تفاوت که به سیستم هایی که به صورت یک کامپیوتر کامل از جانب یک کمپانی خاص ارائه می شوند و فقط برای کار در محیط شبکه طراحی شده اند گفته می شود.
با این توصیف باید کارت شبکه کلاینت از نوع PXE Boot باشد. یا اینکه از یک CDBootable استفاده کند.

خواندن این مقاله
DNS Record چیست ؟معرفی انواع DNS Record درویندوز سرور

مراحل کلی کار به شرح زیر است :
با استفاده از WDSمی توانید از طریق CD Installation سیستم عامل های مایکروسافتی میتواند Winodws 7, Vista, Server 2008, Server R2, Server 2012 و حتی XP باشد یک فایل Image را که با نام Install.Win که در داخل سی دی ویندوز قرار دارد را در داخل کنسول WDS قرار دهید. البته علاوه بر این فایل شما باید فایل Boot.Wim را هم Import نمایید تا کلاینت ها بتوانند با استفاده از این سیستم عامل ها اقدام به نصب ویندوز نمایند.
می توانید علاوه بر DVD نصب بااستفاده از Win PE از یک سیستم عامل یک Image را تهیه نمایید و این فایل Image را در کنسول Import نمایید. علاوه بر این در داخل کنسول WDS قابلیتی به نام Capture Image قرار داده شده است که می توانید از یک کلاینت به عنوان Refrens که حاوی تمامی برنامه های مورد نیاز کلاینت ها می باشد یک Image را تهیه نمایید و این Image را در کنسول WDS قرار دهید
ساختار اصلی WDS به شکل زیر است

ساختار معماری آن متشکل از 2 بخش Management و Services است در بخش Services سرویس هایی در پشت صحنه قرار دارند که هر کدام وظیفه ای را در زمان وصل شدن به WDS به عهده دارند برای نمونه PXEServer سروری است که کمک می کند کلاینت بوت شده و متصل شود به سرور WDS و یا WDSutil.Exe یک دستوری است که می توان کارهای مدیریتی کنسول WDS را توسط این دستور انجام داد.

نصب سرویس WDS

همان طور که اشاره شد این سرویس تحت شبکه Domain قابل اجرا می باشد. پس برای نصب این سرویس باید کامپیوتری که این سرویس بر روی آن نصب می شود یا یک DC باشد یا اینکه یک ویندوز Server 2008 معمولی یاR2 2008 که Join to Domain شده باشد. در نهایت بعد از اطمینان همانند تصویرزیر وارد کنسول Server Manager شوید و در تنظیمات Roleها گزینه Add Roles را انتخاب نمایید.

 

با انتخاب گزینه Add Role پنجره Select Server Roles همانند تصویر زیر نمایش داده می شود.

در این قسمت باید Role موردنظر را که Windows Deployment Services است را انتخاب و چک مارک آن را فعال و گزینه Next موجود در این بخش را کلیک تا پنجره Overview of Windows Deployment Services همانند تصویر زیر نمایش داده شود.

خواندن این مقاله
آموزش گام به گام InstallImage در WDS

در این بخش یک توضیح مختصری در مورد قابلیت Windows Deployment Services و نکاتی که باید آنها را رعایت نمایید ارائه شده است که در این خصوص در ادامه آشنا خواهید شد. برای ادامه پروسه نصب گزینه Next را کلیک تا پنجره Select Roles همانند تصویرزیر نمایش داده شود.

در زمان نصب WDS دو سرویس وابسته به آن نصب می شوند که بیشترین نقش بر عهده ی Deployment Server است. اما کاربرد هریک از این سرویس ها به شرح زیر می باشد.
گزینه Deployment Server همان سرویس WDS را برای شما راه اندازی می کند تا کلاینت ها بتوانند از این سرور اقدام به نصب سیستم عامل نمایند.
گزینه Transport Server در صورتی که فعال شود این امکان را برای WDS فراهم می نماید که کلاینت ها بتوانند همزمان از یک Image اقدام به نصب نمایند. در صورتی که این گزینه را فعال نکنید در حالت عادی هر Image فقط همزمان امکان استفاده برای یک کلاینت را فراهم می کند.
گزینه Next را انتخاب و مراحل نصب را ادامه دهید تا تصویرزیر نمایش داده شود.

در این قسمت توضیح داده شده است که با نصب این سرویس دستگاه نیاز به راه اندازی مجدد دارد چنانچه گزینه Install را انتخاب نمایید این سرویس بر روی دستگاه نصب می شود. با به پایان رسیدن نصب تصویرزیر نمایش داده خواهد شد.

همانطور که مشاهده می نمایید نصب با موفقیت صورت گرفته است و با نصب این ابزار2 سرویس Deployment Server وTransport Server نصب شده است که بعد از راه اندازی مجدد این سرویس ها قابل مشاهده است. در انتها گزینه Close را انتخاب تا سیستم عامل مجدداً راه اندازی شود.
نکته ای که در این میان باید بیان شود این است که تا حد ممکن سرویس WDS و DHCP را بر روی یک سیستم عامل نصب نشود به این علت که باعث ایجاد تداخل در عملکرد یکدیگر می شود. سرویس DHCP از پورت 67 و 68 استفاده می نماید و ابزار WDS از پورت 67 برای دریافت query استفاده می کند که این امر باعث ایجاد تداخل در عملکرد یکدیگر می شود البته نا گفته نماند که برای این مشکل روش هایی درنظر گرفته شده است که در حین Config کنسول WDS به این مورد اشاره شده است.
بعد از راه اندازی مجدد wds در صورتی که در کنسول سرور منیجر وارد شوید و ابزار Windows deployment services را انتخاب نمایید همانند تصویر زیر مشاهده می کنید که این قابلیت وابسته به سه سرویس می یاشد که دوتای آنها در حین نصب فعال شده و یک سرویس WDS سرور می باشد که در حالت Stop قرار دارد.

زمانی که کنسول WDS را همانند شکل اجرا کنید و آن را پیکربندی نمایید این سرویس به صورت اتوماتیک Start می شود. برای اجرای کنسول WDS سه راه وجود دارد.
روش اول استفاده از کنسول Server Manager
روش دوم استفاده از کنسول MMC و اضافه نمودن کنسول WDS در داخل آن.
روش سوم اجرای WDS با استفاده از منوی Administrative Tools
در هر سه حالت با اجرای کنسول برای اولین بار همانند شکل زیر به صورت Not Configured مشاهده می شود.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

جدیدترین دوره‌های آموزشی
دوره تخصصی Kerio control

رایگان

2 ساعت و 40 دقیقه

دوره آموزشی Kerio control|کریو کنترل فایروال

Boundary and Discovery Methods

رایگان

10 ساعت

دوره آموزشی SCCM 2016

دوره آموزشی Exchange 2016

رایگان

10 ساعت

دوره آموزشی Exchange 2016

دوره آموزشی Microsoft Azure Fundamentals AZ- 900|دوره آموزشی مایکروسافت آژور|دوره آموزشی Microsoft Azure Fundamentals AZ- 900(آنلاین)
قسمت
35 ساعت

دوره آموزشی آنلاین Microsoft Azure Fundamentals AZ- 900

دوره تخصصی MCSA 2016 | 70-741

رایگان

90 ساعت

دوره آموزشی MCSA 2016

ImplementEdgeSinglePublicIP

رایگان

10 ساعت

دوره آموزشی Skype For Business 2015

اسکرول به بالا