معرفی و آموزش Microsoft Exchange

معرفی و آموزش Microsoft Exchange

معرفی و آموزش Microsoft Exchange

 

اگر بخواهیم یک مقدار راحت و خودمانی صحبت کنیم عموما در زمان انتخاب یک سرویس برای پیاده سازی چیزی که عمومیت دارد این می باشد که تمامی سرویس دهنده های اون سرویس را لیست می کنند و شروع به بررسی قابلیت های هر کدام می کنند.

به طور مثال:

می خواهید فایروال بخرید همین اول راه می گویید شرکت های زیادی هستند و محصولاتی مانند کریو، فورتی گیت، سوفوس، سیسکو و …. موجود هستند و حالا بر اساس بودجه و نیاز و خیلی پارامترهای دیگر، محصول موردنظر را انتخاب می کنند.
اما این مورد در خصوص محصول Email Server مایکروسافت یعنی Exchange وجود ندارد و قابل قیاس با هیچ محصولی در دنیا نمی باشد و مولکول آن انحصارا در اختیار خود مایکروسافت است.
شاید بگویید که خیلی پلت فرم های دیگری مثل کریو کانکت، محصول Mdemon و …. وجود دارد، بله ولی بحث من در اینجا محصول در مقیاس سازمانی و enterprise می باشد.
تمامی پلت فرم های ارسال و دریافت ایمیل فقط کار ارسال و دریافت می کنند در حالی که در محصول Exchange ارسال و دریافت ایمیل شاید بتوان گفت نهایتا 50 درصد کار در این خصوص می باشد، قابلیت هایی مثل راه اندازی edge Server، مباحث آرشیوینگ، قابلیت های DLP قابلیت های سازگاری با اکتیو دایرکتوری و سازگاری با خیلی از محصولات دیگر مایکروسافت باعث می شود که این محصول بزرگ و خاص را نتوان با محصولات شرکت های دیگر مقایسه کرد.
با این صحبت ها نتیجه می گیریم که پیاده سازی و راه انداری این سرویس برای سازمان هایی که کمتر از 2000 الی 4000 کاربر می باشند خارج از ایران منطقی نیست چون سازمان های Small Business محسوب می شوند (موارد پیشنهادی مایکروسافت در داکیومنت ها می باشد) و در ایران برای سازمان های کمتر از 400 الی 500 کاربر منطقی نمی باشد چون در ایران تعریف سازمان های کوچک و بزرگ با سایر کشورها متفاوت می باشد. کشور های دیگر به دلیل گسترش فعالیت ها و عدم تحریم ها باعث شده که یک سازمان در خیلی از کشورها نمایندگی داشته باشد و قاعدتا پرسنل بیشتری را در اختیار دارند و در ایران مورد بسیار کم می باشد مگر یک سازمان و ارگان دولتی باشد که بیشتر از 5000 کاربر داشته باشد
در ایران سازمان با 400 کاربر به عنوان سازمان بزرگ تلقی می شود.
حالا علت اینکه میگویم منطقی نیست به این دلیل است که دانش زیادی می خواهد و طرفی که این دانش را داشته باشد قطعا حقوق بالایی هم نیاز دارد. رفع ایراد این سرویس به جرات کار هر کسی نمی باشد و نیاز به تسلط به مباحث مختلفی می باشد. مورد دیگر اینکه پیاده سازی این سرویس نیاز به سخت افزار بالایی دارد و در مجموع اینها می شود هزینه! از طرفی شاید بگوید هر کجا که ما دیدیم تقریبا Exchange وجود دارد. بله خیلی از سازمان ها این سرویس را پیاده سازی کرده اند ولی فقط از قابلیت های ارسال و دریافت ایمیل استفاده می کنند و این کار را با هزینه کم، سخت افزار کمتر، با محصولات دیگر و … می توان پیاده سازی کرد.
از طرف دیگر فارغ از بحث مدیریت محصول Exchange کاربرانی که می خواهند به صورت حرفه ای از این ایمیل سرور استفاده کنند باید دانش استفاده از این محصول را داشته باشند. شاید بگویید که ارسال و دریافت ایمیل که چیز خاضی نیست. ولی ما میگوییم برای اینکه بفهمید وقتی User Mailbox را در حالت Web Mail در اختیار کاربران قرار می دهید می بینید که هزار و یک آپشن وجود دارد که نه تنها خود کاربر بلکه ادمین های واحد آی تی هنوز نمی دانند که چطور باید از این موارد استفاده کنند.
یک از دلایلی که میگوییم نمیشه این محصول را با سایر محصولات قیاس کرد این می باشد که شما برای پیاده سازی سرویسی مثل Mdemon با یک ماشین مجازی می توانید این کار را انجام دهید این در حالی بود که در نسخه های قبلی Exchnage مثل نسخه Exchange 2010 یا 2007 شما برای پیاده سازی یک سرویس ایمیل استاندارد در اسکیل متوسط، نیاز به چندین ماشین مجازی داشتید چون هر Role این سرویس باید جداگانه بر روی یک ماشین نصب شود.
البته توضیحات دقیق این موارد در پست های بعدی به صورت دقیق و باجزئیات آموزش داده خواهد شد.
برای درک بهتر می توانید به این مثال دقت کنید:
یک ویندوز سرور در ظاهر فقط یک نسخه ویندوز می باشد اما در دل آن می توانید انواع و اقسام Role ها را نصب کنید که هر یک خدمات خاص خود را ارائه می کنند و در خیلی مواقع نمی توان این Role ها را در کنار یکدیگر نصب کرد و باید جدا نصب شوند. این مورد دقیقا در Exchange وجود داشت و شما باید برای پیاده سازی، هر Role را روی یک سرور جدا نصب و پیکربندی میکردید همین باعث می شود که این سرویس را نتوان با هیچ محصولی در این خصوص قیاس کرد.
• باتشکر از توجه شما.
• آموزش ارائه شده توسط مدرسین مجموعه Goexam ارائه شده است.
• در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و فیسبوک، آپارات، توئیتر و … ما راهمراهی کنید.

خواندن این مقاله
آشنایی با انواع Recipients در Micorosoft Exchange

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

جدیدترین دوره‌های آموزشی
دوره آموزشی Microsoft Azure Fundamentals AZ- 900|دوره آموزشی مایکروسافت آژور|دوره آموزشی Microsoft Azure Fundamentals AZ- 900(آنلاین)
قسمت
35 ساعت

دوره آموزشی آنلاین Microsoft Azure Fundamentals AZ- 900

دوره آموزشی Exchange 2016

رایگان

10 ساعت

دوره آموزشی Exchange 2016

ImplementEdgeSinglePublicIP

رایگان

10 ساعت

دوره آموزشی Skype For Business 2015

دوره تخصصی Kerio control

رایگان

2 ساعت و 40 دقیقه

دوره آموزشی Kerio control|کریو کنترل فایروال

دوره تخصصی MCSA 2016 | 70-741

رایگان

90 ساعت

دوره آموزشی MCSA 2016

Boundary and Discovery Methods

رایگان

10 ساعت

دوره آموزشی SCCM 2016

پیمایش به بالا