معرفی Role های Microsoft Exchange 2016

معرفی Role های Microsoft Exchange 2016

معرفی Role های Microsoft Exchange 2016

ساختار Microsoft Exchange از پنج Role تشکیل شده که هر یک از این Role ها یک نقش در ساختار Exchange دارد که می توان هر کدام را در یک سرور مجزا پیاده سازی یا بیشتر آنها را به جز Edge را در یک سرور نصب کرد. اما در ورژن های اکسچنج این Role ها به مرور با یکدیگر ادغام شده و در یک سرور نصب می شوند جدول زیر نسخه های Microsoft Exchange را بررسی می کند.

معرفی Role های Microsoft Exchange 2016
معرفی Role های Microsoft Exchange 2016

نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که Edge Transpont Server Role را هیچگاه نمی توانید بر روی سروری که یکی از Role های اکسچنج از قبل نصب شده است پیاده سازی کنید. شرکت مایکروسافت توصیه می کند Edge Transpont Server Role را به هیچ عنوان در ساختار Domain پیاده سازی نکنید و بهتر است در خارج از شبکه داخلی در DMZ پیاده سازی شود.

 Mailbox Server Role

در Microsoft Exchange Server 2010 ، نقش MailBox به عنوان میزبان نامه های صندوق پستی و پوشه های عمومی بود و همچنین امکان ذخیره سازی پیام ایمیل را فراهم می کرد. در Exchange Server 2013 وExchange Server 2016، نقش سرور MailBox علاوه بر نقش میزبان صندوق پستی و ذخیره سازی پیام ها، شامل خدمات مسیریابی ایمیل، دیتابیس ایمیل، خدمات دسترسی به مشتری برای پذیرش اتصالات مشتری و (Unified Messaging) (UM) می باشد. کاربران برای ارسال و دریافت ایمیل در ساختار Exchange نیازمند MailBox هستند که هر کاربر در ساختار Domain دارای میل باکس مجزا است. محلی که برای کاربران Mailbox ایجاد می شود بر روی MailBox Server Role است.

Client Access Server Role

کاربرانی که در ساختار Domain دارای یک MailBox هستند این امکان را ندارند که به صورت مستقیم به میل باکس خود در ساختار اکسچنج متصل شوند. این ارتباط از طریق Client Access Server Role است که کاربران با استفاده از انواع پروتکل ها و دستگاه های متفاوت پس از عمل Authentication به میل باکس موردنظرمتصل شوند. در تصویرزیر نحوه اتصال کاربران به MailBox خود در Exchange مشاهده می شود.

معرفی Client Access Server Role

پروتکل هایی که می توانید توسط آن به Mailbox متصل شوید عبارت اند از :
• Exchauge Active Sync
• HTTPS
• HTTP
• PoP3
• Imap4

 Hub Transport Server Role

سروری که نقش Hub Transport Server Role را دارد در داخل شبکه داخلی سازمان مستقر شده است. این سرور تمام جریان نامه های داخلی را کنترل می کند و مسئول اعمال قوانین حمل و نقل و همچنین، Hub Transport Server پیام هایی را به صندوق های پستی گیرنده ذخیره شده در Mailbox Server ارسال می کند. پیام های ارسالی از یک کاربر به کاربر دیگر که صندوق پستی مربوطه خود را در همان سرور Mailbox ذخیره کرده اند، برای ارسال پیام از نقش hub transport استفاده می کند. این بدان معناست که یک سرور hub transport باید در هر سایت Active Directory که حاوی سرور Mailbox است مستقر شود. همچنین Hub Transpont Server Role این امکان را دارد ایمیل های دریافتی از خارج از سازمان را دریافت و در MailBox مربوطه ذخیره کند. در تصویر زیر نحوه ی عملکرد Hub Transpont Server Role با ذکر مثال بیان می شود.

خواندن این مقاله
آشنایی با انواع Recipients در Micorosoft Exchange

معرفی  Hub Transport Server Role

کاربر فرهاد قصد ارسال ایمیل به Roz را دارد ایمیل را ارسال می کند که توسط Hub Transpont Server Role دریافت می شود. Role Transpont hub باید مشخص کند که ایمیل دریافتی گیرنده ایمیل در شبکه است و یا خارج از شبکه . Roz در شبکه داخلی وجود دارد پس گیرنده ایمیل در شبکه داخلی است و دارای یک میل باکس می باشد. پس Role Transpont hub با میل باکس ارتباط برقرار و ایمیل را در میل باکس کاربر Roz قرار می دهد. کاربر Ali بر روی میل سرور یاهو دارای mailbox است که قصد ارسال ایمیل به Roz را دارد. کاربر Ali ایمیل خود را تحویل میل سرور یاهو می دهد و باRole Transpont hub ارتباط برقرار می کند. hub ایمیل را دریافت و متوجه می شود که این ایمیل برای شبکه داخلی است و در میل باکس Roz قرار می دهد. در واقع وظیفه ی دیگر Role Transpont hub مسیریابی ایمیل های ارسالی و دریافتی است.

تمامی موارد گفته شده زمانی قابل اجرا است که در شبکه داخل edge Transport پیاده سازی نشده باشد.

 Edge Transpont Server Role

Edge Transpont وظیفه handle و کنترل تمامی ایمیل های ورودی که از خارج از شبکه داخلی دریافت می شود را بر عهده دارد. همچنین از این امکان برخوردار است که تمامی ایمیل هایی که خارج از شبکه داخلی دریافت می شود را از ویروسی بودن و Spam مورد بررسی قرار می دهد. معمولاEdge در خارج از شبکه داخلی و در DMZ راه اندازی می شود و پس از بررسی ایمیل این Role ایمیل را تحویل Hub Transpont Server Role می دهد.
به عنوان مثال در تصویرزیر نحوه ی عملکرد Edge با ذکر مثال بیان می گردد.

خواندن این مقاله
آموزش پیکربندی Exchange Server 2016

معرفی  Edge Transpont Server Role

کاربر farhad قصد ارسال ایمیل به Ali را دارد که ایمیل را تحویل Hub Transpont می دهد و Hub Transpont تشخیص می دهد. ایمیل برای خارج از شبکه داخلی است پس ایمیل را تحویل Edge Transpont می دهد. Edge Transpont ایمیل را دریافت و با میل سرور یاهو ارتباط برقرار می کند پس از برقراری ارتباط و عمل Autheutication ایمیل ارسالی را به yahoo ارسال می کند. میل سرور یاهو ایمیل را پس دریافت در میل باکس Ali قرار می دهد. فرض کنید بالعکس کاربر Ali قصد ارسال ایمیل را دارد. ابتدا ایمیل را از طریق یاهو به سمت Edge Transpont سرور ارسال می کند.
Edge Transpont ایمیل را دریافت و تحویل Hub Transpont می دهد.

سرورهای خارجی مستقیماً با Role Transpont Hub در ارتباط نیستند و در نتیجه ساختار Exchang از دید شبکه خارجی پنهان می باشد و یک لایه امنیتی برای شبکه داخلی ایجادمی شود. Edge Transpont Server Role ایمیل را از نظر محتوای ویروس و Spam بررسی و بعد تحویل Role Transpont Hub می دهد. و درنهایت Role Transpont Hub با mailbox ارتباط و ایمیل را در میل باکس قرار می دهد. نکته دیگری که حائز اهمیت است Edge Transpont Server در شبکه DMZ و بر روی یک سرور مجزا و خارج از شبکه دامین راه اندازی شود.

Unified messaging Server Role

ساختار Exchange این امکان را فراهم می سازد تا پست صوتی و نمابر را به همراه ایمیل، تقویم ها و مخاطبین در صندوق های پستی کاربران ذخیره کند. ساختار Exchange به کاربران امکان می دهد از طریق تلفن های هوشمند، Microsoft Outlook و Outlook Web App به ویژگی های نامه صوتی دسترسی پیدا کنند.
کاربران می توانند با استفاده از تلفن همراه یا کامپیوتربه OutLook متصل و از طریق OutLook ایمیل ها و Voice Mail ها دریافتی را مشاهده نمایند.
Unified messaging از طریق کنسول مدیریت Exchange (EMC) یاShell Management Exchange (EMS) مدیریت می شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

جدیدترین دوره‌های آموزشی
دوره تخصصی MCSA 2016 | 70-741

رایگان

90 ساعت

دوره آموزشی MCSA 2016

دوره آموزشی Exchange 2016

رایگان

10 ساعت

دوره آموزشی Exchange 2016

ImplementEdgeSinglePublicIP

رایگان

10 ساعت

دوره آموزشی Skype For Business 2015

دوره آموزشی Microsoft Azure Fundamentals AZ- 900|دوره آموزشی مایکروسافت آژور|دوره آموزشی Microsoft Azure Fundamentals AZ- 900(آنلاین)
قسمت
35 ساعت

دوره آموزشی آنلاین Microsoft Azure Fundamentals AZ- 900

Boundary and Discovery Methods

رایگان

10 ساعت

دوره آموزشی SCCM 2016

دوره تخصصی Kerio control

رایگان

2 ساعت و 40 دقیقه

دوره آموزشی Kerio control|کریو کنترل فایروال

اسکرول به بالا