نکات کاربردی ویندوز 10 (6 ترفند مفید)

نکات کاربردی ویندوز 10 (6 ترفند مفید) - گواگزم

نکات کاربردی ویندوز 10 (6 ترفند مفید)

ویندوز 10 جدیدترین سیستم عاملی است که توسط شرکت مایکروسافت به بازار IT ارائه شد.ویندوز 10 با توجه به محیط کاربری زیبا و قابلیت های متنوع توانست محبوبیت زیادی از سوی کاربران خود کسب کند. در این محتوا قصد داریم نکات کاربردی ویندوز 10 بپردازیم و پس از بررسی ترفند های ویندوز 10 آشنا شویم. در این آموزش تصویری همراه Goexam باشید.

ابزار های مفید ویندوز 10
ابزار های مفید ویندوز 10

1.معرفی قابلیت Troubleshoot Compatibility در ویندوز 10

اولین ابزار مفید ویندوز 10 که میتوانیم معرفی کینم معرفی قابلیت Troubleshoot Compatibility است  راهکاری که  شرکت مایکروسافت  در ویندوز10 برای رفع مشکل ناسازگار بودن Applicationها وجود دارد همانند زمان نصب نرم افزارهایی که با ویندوز ناسازگاری دارد و در زمان اجرای آن پیغام عدم ناسازگاری را مشاهده می نمایید استفاده از ابزار Troubleshooting Compatibility می باشد، برای این منظور برروی برنامه ایی که دچار ناسازگاری با ویندوز 7 است برروی Shortcut آن برنامه کلیک راست کرده و گزینه Troubleshoot Compatibility را مطابق با تصویر زیر انتخاب نمایید.

شکل 2-1
Troubleshoot Compatibility

بعد از اجرای این ابزار، سیستم‌عامل در پشت صحنه یک سری تست های مختلف را برروی این Application انجام می دهد و پنجره ای مطابق باتصویر زیر را نمایش می دهد.

شکل 2-2
Troubleshoot Compatibility

با انتخاب گزینهTroubleshoot Program  مطابق تصویر زیر وارد محیطی می شوید که می  توانید یک وضعیت را براساس شرایط در نظر گرفته شده ویندوز برای Application انتخاب نمایید.

شکل 2-3
Troubleshoot Program

در این قسمت می توانید نوع مشکلی که سیستم‌عامل در زمان اجرا به شما نمایش می دهد را براساس یکی از گزینه های موجود انتخاب کنید به طور مثال اگر گزینه The Program Opens But Does Not Display Correctly را انتخاب کرده و گزینه Next  را انتخاب کنید تصویر زیر برای شما نمایش داده می شود.

شکل 2-4
Troubleshoot Program

در این پنجره راه حل های مختلفی برای برطرف کردن و سازگاری برنامه وجود دارد که برای تنظیم کردن برنامه در محیط های مختلف راهنمایی هایی صورت گرفته است، ولی در ویندوز10 راه حل دیگری برای این منظور وجود دارد. برروی Shortcut نرم افزار کلیک راست کرده و گزینه   Propertiesرا انتخاب کنید در پنجره باز شده Compatibility Tab را انتخاب نماييد. در این Tab تنظیماتی را که در شکل 2-5  مشاهده می نمایید را می توانید اعمال نمایید.

Compatibility tab

در این قسمت می توانید برنامه را درحالت های متفاوتی اجرا کنید که قبلاً اجرا می شده است و هیچ مشکلی پیش تر نداشته است.

به طور مثال: اگر در قسمت Compatibility Mode گزینه Run This Program in Compatibility Mode For را فعال کنید و  در لیست یکی از حالت های مختلف ویندوزی که قبلاً این برنامه برروی آن اجرا می شده است را انتخاب نمایید.

شکل 2-6
Compatibility Mode

در این شرایط سیستم‌عامل به صورت اتوماتیک شرایط خود را تا حد امکان با شرایط سیستم‌عامل انتخاب شده یکسان کرده تا محیط نسبتاً مشابه‌ایی را برای اجرای برنامه در اختیار شما قرار دهد. در اجرای برنامه مورد نظر می بایست حتماً تحت شرایط حساب کاربری مدیر سیستم (Administrator) اجرا گردد برای این منظور باید در قسمت Privilege Level گزینه Run This Program as an Administrator را فعال کنید چنانچه گزینه Change Setting For All User را انتخاب نمایید تنظیمات برای تمام کاربران موجود در سیستم‌عامل یکسان می گردد.

2.معرفی و ساخت کنسول مدیریتی MMC در ویندوز 10

زمانی که ابزار Computer Management را اجرا کنید در داخل آن یک سری ابزارهای مدیریتی دیگری قرار دارد در واقع این ابزار در نقش یک کنسول مدیریتی مي‌باشد که یک سری ابزارهایی را که بیشترین استفاده را در سیستم‌عامل دارد در یک مجموعه در اختیار شما قرار داده است.

نمونه دیگری که در ویندوز مشابه با این کنسول وجود دارد قسمت Administrative Tools می باشد که در داخل Control Panel قرار دارد.علاوه بر این بعضی ابزارهایی که در داخل Administrative Tools وجود دارند به صورت جداگانه دارای یک کنسول مدیریتی می باشند، کنسول MMC برای این منظور استفاده می گردد که برای دست یافتن به هر برنامه ای نیاز نباشد تا به مسیرهای متفاوتی رفته و هر برنامه ایی را اجرا کنید، با استفاده از MMC می توانید یک کنسول مدیریتی را مشابه به کنسول Computer Management ایجاد کرده و هر ابزاری را که از نظر خودتان بیشترین کاربرد را دارد و در طول روز با آنها سروکار دارید را در داخل آن Add کرده تا این ابزارها در یک مجموعه در اختیار شما قرار داشته باشند و در کنسول مشخصی ذخیره شوند. برای ایجاد یک کنسول خام باید به ترتیب زیر عمل نمایید، در قسمت Search و یا Run ویندوز10  دستور (Mmc.exe) را که مخفف Microsoft Management Consol است را همانند تصویر وارد نمایید.

شکل 2-7
mmc

گزینه ی  ok را انتخاب نمایید تا کنسول مدیریتی که در شکل 2-8 نشان داده شده است برای شما اجرا گردد. این کنسول به صورت خام می باشد و هیچ ابزاری در آن وجود ندارد.

شکل 2-8
mmc console

برای اینکه بتوانید ابزاری را در داخل کنسول Add نمایید باید گزینه File را انتخاب کرده و در لیست باز شده گزینه  Add/Remove Snap-in…را همانندتصویر زیر انتخاب نمایید.

شکل  2-9
Add/Remove Snap-in…

با انتخاب گزینه فوق و یا استفاده از کلیدهای Ctrl+M پنجره این مطابق با تصویر زیر نمایش داده می شود.

شکل 2-10
Add/Remove Snap-in…

کلیه ابزارهای موجود در سیستم‌عامل در این لیست وجود دارد که بعضی از آنها در کنسول Computer Management قرار دارد و یک سری از آنها در قسمت Administrative Tools قرار گرفته اند و تعدادی از این ابزار­ها نیز در این دو قسمت وجود ندارد، شما می­توانید در این قسمت ابزارهای سیستم‌عامل را مشاهده و هر یک از ابزار­ها را که موردنظر شما می­باشد در کنسول ایجاد شده قرار دهید. بعد از Add کردن هر ابزاری در انتها می­توانید گزینه Ok را انتخاب کنید تا کنسول ایجاد گردد و در انتها برروی گزینه File کلیک کرده و با انتخاب Save کنسول را در مسیر موردنظر خود ذخیره نمایید.

خواندن این مقاله
مدیریت کاربران در ویندوز 10 با lusrmgr.msc

نکته: یکی از مزایای استفاده از کنسول MMC استفاده از ابزارهای مدیریتی کامپیوتری است که می­خواهید آن را مدیریت کنید. برای این منظور در زمان Add کردن یک ابزار پنجره­ایی مطابق تصویر زیر نمایش داده می­ شود.

شکل 2-11

در این تصویر دو گزینه وجود دارد گزینه  Local Computerبرای این منظور است که ابزاری را که قصد Add کردن آن را دارید برای مدیریت کامپیوتر خودتان می­باشد و در گزینه دوم منظور از Another Computer این است که این ابزار را برای مدیریت کامپیوتر دیگری در اختیار داشته باشید. اگر گزینه Another Computer را انتخاب کنید باید Name و یا IP Address  کامپیوتری را که قصد دارید این ابزار برروی کامپیوتر طرف مقابل در اختیار شما باشد را وارد کرده در این صورت تغییرات ایجاد شده در این ابزار برروی کامپیوتر مقصد اعمال می­گردد. این کار زمانی امکان­پذیر است که شما به عنوان Administrator برروی کامپیوتر مورد­نظر دارای مجوز باشید در غیر از این صورت این امکان وجود ندارد.

به این نکته هم توجه داشته باشید که تمام ابزارها را نمی­توانید به صورت مدیریت از راه دور برای کامپیوترها در اختیار داشته باشید.

کنسولی که توسط شما ایجاد می­گردد نسبت به کنسول از پیش تعیین شده مایکروسافت دارای یک سری مزیت و معایبی است که به شرح زیر می­ باشد . در کنسول مدیریتی پیش­فرض سیستم‌عامل شما دیگر نمی­توانید ابزاری را حذف یا اضافه کنید ولی در  کنسولی که توسط شما ایجاد شده است می­توانید تغییراتی را اعمال نمایید. مشکلی که در رابطه با کنسول­های MMC وجود دارد، این می­ باشد که هر کاربری با دسترسی به این کنسول می­تواند ابزارهای موجود در آن را حذف و یا اضافه نماید ولی برای جلوگیری از این قبیل مشکلات می­توانید قبل از Save کردن این کنسول در منوی File گزینه Option را انتخاب کرده و حالت یا Mode ذخیره ­شدن این کنسول را مطابق تصویرزیر تغییر دهید .

شکل2-12
option

اگر در قسمت  Console Mode این کنسول را به صورت محدود­تر ذخیره کنید دسترسی­ها به منوهای این کنسول هم بسته خواهد شد. حالت پیش­ فرض به صورت Author Mode است بر این اساس می­توانید ابزاری را پاک کرده و یا اضافه نمایید، اگر Mode کنسول را در حالت  User Mode – Full Access قرار دهید جلوگیری می­ نماید از اینکه کاربران بتوانند اضافه یا پاک­ کردن Snapinsها را انجام دهند هرچه اینConsole Mode را در حالت محدود­تر قرار دهید دسترسی کاربران را برای ایجاد تغییرات محدودتر خواهید کرد.

با استفاده از Snap-insهای مختص به یک سیستم‌عامل کلاینتی می­توانید به راحتی اقدام به مدیریت تمامی Toolsهای ویندوز سرورنمایید، همچنین برروی سیستم‌عامل­های سروری نیز به طور پیش‌فرض Snap-insهایی برای مدیریت Tools های مختص به Windows Server وجود دارد، ولی اگر ابزار MMC را از Windows XP و یا Windows 7 اجرا نمایید تمامیTools های لازم برای مدیریتWindows Server 2003 or 2008 به صورت پیش­فرض وجود ندارد.

3.آشنایی با ابزار RSAT در ویندوز 10

برای آن که لیست مختص به تمامی Toolsهای MMC را که برروی ویندوزهای سروری می­باشد در کامپیوترهای کلاینتی از قبیل Windows Seven  در اختیار داشته باشید می­بایست فایل RSAT را نصب نمایید. RSAT مخفف Remote Server Administration Tools می ­باشد و ازسوی مايکروسافت مختص به Windows 7 طراحی شده است، با استفاده از RSAT می­ توانید ویندوز­های خانواده سروری زیر را مدیریت نمایید.

  • Windows Server 2003
  • Windows Server 2008
  • Windows Server 2012
  • Windows Server 2012 R2
  • Windows Server 2016 R2
  • Windows Server 2019

برای استفاده از RSAT می­بایست همانند تصویر زیر آن را از سایت مایکروسافت دانلود نمایید.

شکل 2-13
Rsat

از آدرس زیر برای دانلود RSAT استفاده نمایید:

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=45520

براساس نوع پلتفرم سیستم‌عامل Windows 10 که می ­تواند 64bit or 32bit باشد می­ بایست RSAT متناسب با آن را دانلود نمایید. پس از نصب RSAT می­بایست Toolsهای موردنظر برای مدیریت از طریق MMC را به صورت مجزا انتخاب و نصب نمایید، برای این منظور باید به Control Panel رفته و سپس وارد قسمت Programs and Features که در تصویر زیر نشان داده شده است شوید و از آنجا اقدام به انتخاب Snap-insهای موردنظر نمایید، همچنین از دستور Appwiz.cpl نیز می­توانید برای باز نمودن Programs and Features استفاده نمایید.

شکل 2-14
Programs and Features

در ادامه می­ بایست کنسول­های مورد­نظر خود را یک به یک و به صورت مجزا نصب نمایید و سپس مورد استفاده قرار دهید.

4.معرفی کنسول Registry Editor در ویندوز 10

ریجستری در واقع یک ساختاری همانند یک درخت را دارا می­باشد برای درک بهتر این ساختار یک درخت را در نظر بگیرید که از ریشه تنه شاخه برگ و …تشکیل شده است. در ویندوز هم ریجستری یک چنین ساختار مشابه­ای دارد،البته درک این موضوع برای شما در نگاه اول مقداری سخت می­باشد. نمونه دیگری که برای این مورد می­توان مثال زد  My Computerاست که تشکیل شده است از تعدادی پارتیشن که در داخل هر پارتیشن تعداد زیادی فولدر و فایل وجود دارد و در داخل هر فولدر فایل­ها و فولدرهای دیگری قرار داده شده است در ریجستری هم یک چنین ساختاری وجود دارد در واقع ریجستری را می­توانید به عنوان قلب ویندوز معرفی نمایید، تعریف کاملی که برای آن ارائه شده است به این صورت است که یک ساختار Database به صورت سلسله مراتبی است که برای نگه­داری Valueها و پیکربندی تنظیمات برنامه­ها، کاربران، سخت­افزار و هر آنچه که در سیستم‌عامل وجود دارد در داخل Database آن ذخیره گردیده است.

ریجستری متشکل از تعداد زیادی Registry Key و Registry Valueها می­باشد که در یک ساختار قرار گرفته­اند که در تصویر زیر نمایی ازRegistry  نمایش داده شده است.

شکل 2-15
Registry Editor

برای دسترسی به این ابزار باید در قسمت Run سیستم‌عامل دستور Regedit را وارد کنید تا پنجره مربوط به ریجستری همانند شکل 2-15 نمایش داده شود . در ریجستری هر شاخه اصلی با آیکون فولدر نمایش داده می­شود که به آنها اصطلاحاً Hive گفته می­شود. هر شاخه خود می­تواند متشکل از زیر شاخه­هایی باشد که در نهایت به متغیرها یا مقادیر آنها ختم می­شود اطلاعات هر شاخه در متغیرها ذخیره می­گردد. در ریجستری 5 نوع متغیر وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد . هریک از پنج متغیر در شرایط خاصی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به طور کلی پنج شاخه اصلی در ریجستری وجود دارد که هرکدام وظیفه نگهداری بخشی از اطلاعات ریجستری را بر عهده خواهند داشت، که در این قسمت اشاره مختصری به آنها خواهد شد.

  • HKEY_CURRENT_USER
خواندن این مقاله
TPM Chipset چیست؟ چرا برای نصب ویندوز 11 TPM اجبار است؟

در این شاخه بخشی از اطلاعات مربوط به کاربر فعلی سیستم‌عامل را مشخص می­کند که شامل: نام کاربر، تنظیمات میز کار کاربر،تنظیمات منوی شروع، و….می­باشد که همگی در این بخش نگهداری می‌شود.

  • HKEY_CLASS_ROOT

این شاخه شامل اطلاعاتی از قبیل: نگاشت پیوستگی فایل­ها برای پشتیبانی از ویژگی DROP کشیدن و Drag رها کردن،اطلاعات OLE و میانبرهای ویندوز که منظور Shortcut می­باشد و هسته اصلی واسط کاربری ویندوز که با User Interface مشخص شده است می­باشد.

  • HKEY_LOCAL_MACHINE

این شاخه شامل اطلاعاتی در مورد خصوصیات سیستم‌عامل کامپیوتر از قبیل سخت­ افزارها و نرم‌افزارهای سیستم‌عامل و دیگر مشخصه­ های کامپیوتری می ­باشد و این اطلاعات برای تمام کاربرانی که از این سیستم‌عامل استفاده می­ کنند یکسان است.

  • HKEY_USER

این شاخه حاوی اطلاعاتی برای کاربران است که تنظیمات آنها در این بخش ذخیره شده است و برای هر کاربر یک SID در نظر گرفته شده است.

  • HKEY_CURRENT_CONFIG:

این شاخه به شاخه HKEY_LOCAL_MACHINE وابسطه است و محل ذخیره پیکربندی سخت ­افزار سیستم‌عامل می­باشد.

همان‌طور كه اشاره شد در ریجستری 5 نوع متغیر وجود دارد که در زیر به آنها اشاره شده است:

  • REG_BINARY

این نوع متغیر داده­هايی از نوع باینری خام را ذخیره می­کند که اکثر اطلاعات سخت­افزار و اجزاء سیستم‌عامل در این نوع متغیر ذخیره می­گردد و همچنین در ویرایشگر ریجستری قابلیت نمایش این نوع از متغیر به صورت هگزا دسیمال نیز وجود دارد.

  • REG_DEWORD

این نوع متغیر برای نمایش داده­های 4 بایتی و همچنین برای ذخیره­کردن مقادیر منطقی درست (True) یا غلط (False) مورد استفاده قرار می­گیرند بدین صورت که برای نمایش False از عدد “0” و برای نمایش True از عدد “1” استفاده می­شود علاوه بر این برای نگهداری پارامترهای گرداننده دستگاه­ها و سرویس ­دهنده­ ها از این نوع متغیر استفاده می­ کنند و در ویرایشگر ریجستری  قابلیت نمایش به صورت باینری و هگزادسیمال را دارا می­باشد.

  • REG_EXPAND_SZ

این نوع متغیر همان­طور که از نام آن مشخص است قابل گسترش است که نرم­افزارها برای بعضی از اعمال خود از این نوع متغیر استفاده می­ نمایند. برای مثال: در ویندوز 2000 و  NTبه جای عبارت %System Root% با مقدار واقعی خود یعنی مسیر نصب ویندوز که C:\Windows است جایگزین می ­شود.

  • REG_MULTI_SZ

این نوع متغیر به صورت چندگانه می­باشد که برای مقادیری که شامل یک لیست یا چندین مقدار می‌باشد به کار می­رود که هر مقدار با کاراکتر Null از بقیه جدا می­شود.

  • REG_SZ

این نوع متغیری است که قابل گسترش بوده و استاندارد است، که برای ذخیره­کردن متن قابل خواندن توسط کاربر مورد استفاده قرار می­گیرد.

آشنایی با بخش Search و تهیه نسخه پشتیبان(Backup) در Registry Editor

در ریجستری ویندوز ابزاری برای جستجوی یک Key یا Value قرار داده شده است تا راحت ­تر بتوانید بخش مورد­نظر را جستجو کنید برای این منظور می­ توانید از کلید­های ترکیبی Ctrl + F استفاده نمود و یا اینکه مطابق تصویر زیر عمل نمایید .

شکل 2-16
Registry Editor

با انتخاب گزینه Find ابزار Search ریجستری همانند تصویر زیر نمایش داده خواهد شد.

شکل 2-17
Registry Editor

ابزار کاربردی دیگری که در این بخش وجود دارد جهت گرفتن Backup می­ باشد که می­ توانید از هر شاخه و کلیدی یک Backup تهیه نمایید. برای این کار باید همانند تصویر زیر برروی شاخه مورد­نظر راست کلیک کرده و گزینه Export را انتخاب نمایید .

شکل 2-18
Export  in registry

با انتخاب گزینه Export شکل 2-19 نمایش داده می ­شود.

نکات کاربردی ویندوز 10 (6 ترفند مفید) - گواگزم
Export  in registry

در این پنجره نوع پسوند ذخیره فایل را تعیین کرده و گزینه Save را انتخاب کنید تا فایل Backup در محل موردنظر ذخیره گردد. در صورتی که قصد گرفتن Backup از کل ساختار ریجستری را داشته باشید گزینه All را چک مارک زده و گزینه Save را انتخاب نمایید. چنانچه قصد Restore کردن فایل Backup را داشته باشید برروی فایل مورد­نظر دو مرتبه کلیک کرده تا پیغامی همانند تصویر زیر نمایش داده شود.

شکل 2-20
Restor  in registry

 

چنانچه گزینه Yes را انتخاب کنید تنظیمات موجود در این فایل مجدداً در شاخه­ای که از آن Backup تهیه شده جايگزين می­ گردد.

 

6.آشنایی با ابزار MAP در ویندوز 10

در ویندوز 10 قابلیت جدیدی به نام MAP یا همان نقشه ارائه شده است. اگر بر روی Start کلیک کنید در قسمت بالا MAP را مشاهده می کنید که در تصویر زیر مشخص شده است.

شکل 2-21
map

با اجرای این برنامه اولین چیزی که مشاهده می کنید Wizard مربوطه مطابق تصویر زیر است.

شکل 2-22
wizard map app

بر روی گزینه Lets go کلیک کنید تا تصویر زیر را مشاهده کنید.

شکل 2-23
wizard map app

از شما سوال شده است که آِیا اجازه میدهید که برنامه به موقعیت مکانی شما دسترسی داشته باشد یا خیر.

با انتخاب هر یک از حالت های وارد محیط نقشه می شوید . با این تفاوت که اگر yes را انتخاب کنید موقعیت مکانی شما روی نقشه نماش داده میشود . اگر هم که no  را انتخاب کنید نقشه به تصویر زیر نمایش داده می شود .

شکل 2-24
map app

در نوار افقی نقشه تعدادی Option وجود دارد که می توانید تنظیمات مورد نظر را اعمال کنید. نکته قابل توجه این می باشد که این قابلیت نیازمند اینترنت می باشد.

7.آشنایی با ابزار Messaging در ویندوز 10

یکی دیگر از قابلیت های جدید در ویندوز 10 ابزار مسیج می باشد که در شکل زیر  به نام  mail  مشاهده می کنید.

شکل 2-25
Messaging app

با اجرای این ابزار تصویر زیر را مشاهده می کنید .

شکل 2-26
Messaging app

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

جدیدترین دوره‌های آموزشی
دوره تخصصی Kerio control

رایگان

2 ساعت و 40 دقیقه

دوره آموزشی Kerio control|کریو کنترل فایروال

دوره آموزشی Exchange 2016

رایگان

10 ساعت

دوره آموزشی Exchange 2016

Boundary and Discovery Methods

رایگان

10 ساعت

دوره آموزشی SCCM 2016

ImplementEdgeSinglePublicIP

رایگان

10 ساعت

دوره آموزشی Skype For Business 2015

دوره تخصصی MCSA 2016 | 70-741

رایگان

90 ساعت

دوره آموزشی MCSA 2016

دوره آموزشی Microsoft Azure Fundamentals AZ- 900|دوره آموزشی مایکروسافت آژور|دوره آموزشی Microsoft Azure Fundamentals AZ- 900(آنلاین)
قسمت
35 ساعت

دوره آموزشی آنلاین Microsoft Azure Fundamentals AZ- 900

اسکرول به بالا