نحوه پیکربندی Split-Scope (قانون 80/20) در DHCP ویندوز سرور

نحوه پیکربندی Split-Scope (قانون 80/20) در DHCP ویندوز سرور

نحوه پیکربندی Split-Scope (قانون 80/20) در DHCP ویندوز سرور

پیکربندی Split-Scope یکی از انواع Scope در DHCP سرور است. در این محتوا قصد داریم Split-Scope در شبکه بپردازیم و پس از بررسی آن با نحوه نصب و راه اندازی سناریو های قانون 80/20 در DHCP Server آشنا شویم. در این آموزش تصویری همراه Goexam باشید.

تحمل خطا در DHCP

در خصوص تحمل خطا در DHCP دو روش را می توانید در پیش بگیرید.

    • استفاده از سیستم کلاسترینگ که در پست های بعدی آموزش داده می شود.
    • روش دوم در خصوص تحمل خطا در DHCP استفاده از قانون 20-80 می باشد.

برای درک قانون 20-80 به تصویر زیر دقت کنید.

قانون 20-80
قانون 20-80

منطق بر این اساس می باشد که برای تحمل خطا و Load Balancing بهتر است در شبکه دو سرور DHCP راه اندازی کنید. Scope که بر روی هر دو DHCP تعریف می شود یکسان و از یک رنج IP Address می باشد. این قانون می گوید بر روی یکی از DHCP سرورها %80 آدرس های شبکه را Exclude کنید و %20 باقیمانده برای Lease نمودن به کلاینت ها استفاده شود که در شکل فوق بر روی DHCP Server 2 این کار انجام شده است. از طرف دیگر بر روی DHCP Server 1 عکس عمل فوق را انجام دهید. یعنی %20 آدرس های شبکه را Exclude کنید و از %80 باقیمانده برای Lease نمودن آدرس استفاده کنید.بعد از این تنظیم در صورتی که هر یک از DHCP سرورها به هر دلیلی دچار اختلالی شد و از مدار کاری خارج شد باید بر روی DHCP  سرور باقیمانده وارد شوید و مقدار Exclude شده را آزاد کنید.

علاوه بر این سناریو در کتاب های مایکروسافت در خصوص تحمل خطا در سرویس DHCP از یک قانون 50/50 همانند تصویرزیر استفاده شده است.

نحوه پیکربندی Split-Scope (قانون 80/20) در DHCP ویندوز سرور
قانون 50/50

در این سناریو مشاهده می کنید که برای یک Subnet علاوه بر اینکه دو سرور DHCP راه اندازی شده است دو Scope مجزا هم در نظر گرفته شده است به این مفهوم که کلاینت های این Subnet از دو رنج متفاوتIP Address را دریافت می کنند. توجه کنید که هر دو Scope  را در داخل یک Super Scope  قرار داده است.

اما کاری که در این سناری انجام شده است به این صورت می باشد که بر روی یکی از DHCP server A به طور کامل Scope B  را Exclude نموده است و بر روی DHCP Server A مشاهده می کنید که Scope A را Exclude نموده است. در این سناریو از قانون 50/50 استفاده شده است. به این نکته توجه کنید که Scope  هایExclude  شده از داخل Super Scope جدا شده اند.

پیاده سازی قانون 80/20

همان طور که اشاره شد قانون 80/20 برای تحمل خطا در DHCP استفاده می شود و منطق عملکرد آن به طور کامل اشاره شد. اما نکته مهم این می باشد که در زمان پیاده سازی این قابلیت باید حداقل دو DHCP Server را در ساختار شبکه در اختیار داشته باشید. علاوه بر این در حین راه اندازی این قانون یا قابلیت حتماً نباید تقیسمIP Address ها بین DHCP سرورها به صورت 80/20 باشد و خود می توانید تعیین کننده این مقدار باشید. اما بهترین حالت تنظیم همین قانون می باشد.

خواندن این مقاله
آموزش راه اندازی WDS در ویندوز سرور

زمانی که DHCP Server دومی در شبکه راه اندازی می کنید به این سرور دوم در اصطلاحAdditional DHCP گفته می شود.

جهت راه اندازی Rule 80/20 باید در داخل DHCP Primary وارد شوید و همانند تصویر زیر در داخل تنظیمات IPv.4 روی Scope موردنظری که می خواهید قانون 80/20 را بر روی آن پیاده سازی کنید راست کلیک و گزینه Advanced را انتخاب کنید.

راه اندازی Rule 80/20
راه اندازی Rule 80/20

زمانی که گزینه Advanced را انتخاب کنید یک گزینه به نام Split-Scope در دل Advanced وجود دارد که در شکل فوق مشاهده می کنید. این گزینه را انتخاب تا تصویرزیر نمایش داده شود.

 

در این پنجره در خصوص قابلیت مورد نظر توضیحاتی ارائه شده است. گزینه Next را کلیک تا تصویرزیر نمایش داده شود.

در این بخش باید نام مربوط به کامپیوتری که به عنوان Additional DHCP Server می باشد را به صورت FQDN وارد کنید. علاوه بر این می توانید گزینه Add Server را انتخاب تا تصویر زیر نمایش داده شود.

مشاهده می کنید این گزینه به طور اتوماتیک DHCP سرورهای Authorized شده در شبکه را شناسایی می کند. می توانید در این Wizard با استفاده از گزینه Browse و جستجو در Active Directory بر اساس Computer سرور موردنظر را انتخاب و یا اینکه در همین Wizard گزینهThis Authorized DHCP Server را انتخاب تا سروهای DHCP از حالت Select all خارج شود فقط Additional Server موردنظر را انتخاب و گزینه ok را کلیک تا Additional سرور همانند تصویر زیر در Wizard انتخاب شود.

بعد از انتخاب Additional DHCP Server مورد نظر گزینه Next را کلیک تا تصویر زیر نمایش داده شود.

در این بخش تنظیمات یک مقدار در ظاهر پیچیده می باشد.

نکته ایی که حائز اهمیت است میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به صورت رایگان در دوره آموزشی MCSA 2016 شرکت نمایید.

در بالای این پنجره یک نوار اسکرول را مشاهده می کنید که می توانید با استفاده از اسکرول Mouse و یا کلیدهای Left وRight  آن را تغییر دهید. در سمت چپ و راست این نوار لغزنده محدوده آدرس دهی این Scope  مشخص می شود. سمت چپ اولین IP Address که توسط این Scope ارائه می شود و سمت راست آخرین IP Address که توسط DHCP با این Scope به کلاینت ها ارائه می شود را مشخص می کند. در بخش دوم دو ستون وجود دارد که در حالت پیش فرض عدد 80 و در سمت راست عدد 20 را مشاهده می کنید که همان قانون موردنظر می باشد. در بخشی که Host ذکر شده است اشاره به Primary DHCP سرور و در بخش Added DHCP Server ذکر شده است اشاره به Additional DHCP Server دارد. در این بخش دو قسمت را می توانید تغییر دهید و دوقسمت که شروع و پایان محدوده آدرس دهی Scope می باشد را نمی توانید دستکاری کنید. هر یک از اعداد 80 یا 20 را تغییر دهید سمت دیگر به صورت خودکار تغییر می کند. این دو عدد مقدار درصد IP Address هایی می باشد که به هر DHCP سرور اختصاص داده می شود در تصویر زیر مشخص گردیده است.

خواندن این مقاله
معرفی انواع دیسک در ویندوز سرور

بعد از مشخص کردن مقدار های مورد نیاز گزینه Next را کلیک تا تصویرزیر نمایش داده شود.

در این بخش تاخیر در پاسخگویی DHCP سرور به درخواست کلاینت ها در شبکه ای به عنوان مثال گواگزم را مشخص می کند. در اول این فصل اشاره شد زمانی که دو DHCP راه اندازی و هر دو فعال هستند زمانی که کلاینت DHCP Discovery را ارسال می کند هر DHCP که سریعتر درخواست کلاینت را دریافت کند یکIP  برای کلاینت ارسال می کند. در این بخش تاخیر در پاسخ گویی DHCP سرور را مشخص می کنید. به این صورت که هرDHCP  سرور که عدد اختصاص داده شده به آن در این بخش کمتر باشد سریعتر به کلاینت Offer می دهد. برای تنظیم استاندارد شما باید الویت Offer دادن را به Host DHCP و تاخیر در پاسخ را به Additional DHCP تخصیص دهید. بعد از انجام این کار گزینه Next را کلیک تا تصویر زیر نمایش داده شود.

قانون 80/20
قانون 80/20

در این بخش یک گزارش کلی از تنظیمات Scope نمایش می دهد. به طور مثال مشخص شده است که چه IP آدرس هایی در این Scope را Exclusion نموده اید. علاوه بر این در Additional DHCP سرور چه IP آدرسی را تنظیم کرده اید و نام Scope  و اینکه در Additional DHCP چه محدوده IP Address هایی Exclusion شده است. برای ادامه گزینه Finish را انتخاب تا تصویرزیر نمایش می دهد.

آموزش پیاده سازی قانون 80/20 در DHCP Server
آموزش پیاده سازی قانون 80/20 در DHCP Server

زمانی که گزینه Finish در مرحله قبل را انتخاب می کنید به طور خودکار تنظیمات بر رویAdditional DHCP اعمال می گردد و نیازی به اعمال تنظیم در Additional نخواهید داشت. برای اطمینان در صورتی که به Additional DHCP وارد و تنظیمات IPv.4 را چک کنید همانند تصویرزیر مشاهده خواهید کرد که Scope  ایجاد و تنظیمات به طور خودکار بر روی آن اعمال گردیده است.

چنانچه پس از ورود تنظیم نشده بود یکبار این کنسول را Refresh کنید تا تنظیمات اعمال گردد. توجه داشته باشید Scope در Additional غیر فعال است و باید آن را Active کنید. برای درک بهتر تنظیمات در Primary DHCP و Additional DHCP به تصویر زیر و تنظیمات آنها که به تریتب مربوط به DHCP اصلی و Additional می باشد دقت کنید.

پیاده سازی قانون 80/20 در ویندوز 2008 و بعد از آن بسیار ساده قابل پیاده سازی می باشد. در حالی که در ویندوز 2003 این کار به سختی و با تنظیمات بیشتری قابل پیاده سازی بود. در صورتی که در DHCP تحمل خطا وجود نداشته باشد و DHCP نتواند به هر دلیلی به هیچ کلاینتی سرویس دهد کلاینت ها از رنج APIPA  اقدام به دریافت IP آدرس می کنند که این مشکل بزرگی می باشد. اما با راه اندازی این روش مشکل را تا حد بسیار زیادی برطرف می شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

جدیدترین دوره‌های آموزشی
دوره تخصصی Kerio control

رایگان

2 ساعت و 40 دقیقه

دوره آموزشی Kerio control|کریو کنترل فایروال

Boundary and Discovery Methods

رایگان

10 ساعت

دوره آموزشی SCCM 2016

دوره آموزشی Microsoft Azure Fundamentals AZ- 900|دوره آموزشی مایکروسافت آژور|دوره آموزشی Microsoft Azure Fundamentals AZ- 900(آنلاین)
قسمت
35 ساعت

دوره آموزشی آنلاین Microsoft Azure Fundamentals AZ- 900

دوره آموزشی Exchange 2016

رایگان

10 ساعت

دوره آموزشی Exchange 2016

ImplementEdgeSinglePublicIP

رایگان

10 ساعت

دوره آموزشی Skype For Business 2015

دوره تخصصی MCSA 2016 | 70-741

رایگان

90 ساعت

دوره آموزشی MCSA 2016

اسکرول به بالا